0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men varför skulle en förvärmare försämra verkningsgraden på ftx, den får ju samma frånluft bara varmare uteluft att jobba med. Borde väl gå åt lika mycket energi var än man sätter in den, eller tänker ja fel?
Du vill ju dra ut så mycket energi som möjligt från frånluften i värmeväxlaren. Och det gör du om uteluften är kall. Om uteluften är förvärmd innan värmeväxlaren så kan du inte få ut lika mycket värme ur frånluften. (Tänk på extremfallet att du förvärmer uteluften till 20 när du har 20 grader inne. Då blir det ingen värmeväxling alls, utan du blåser ut dina 20 grader direkt ut, och får betala uppvärmningen av uteluften med ditt värmebatteri)
Klart du ska ha förvärmare Du styr upp temperaturen en grad över triggningstemp för avfrostningen.
Man skulle ju få full vent hela vintern då, Hur är det för ni andra slår den av och på för er också?Hur skulle man fixa tempstyrning om man har flytande kondensering och om man ville trigga strax över avfrostningen? framledningen varierar ju en del och en vanlig element termostat i ventröret är kanske för långsam...Öppnade lite på utluften ikväll och fick 1 ºC till på återvinningen! studs studs studs
Att den slår av/på under avfrostning måste kunna lösas elektriskt i FTX:en. Har läst att i min manual att jag kan styra det så iaf. Min egen stannar inte utan tillkopplar en elpatron på 1,8kw under avfrostning (den strävar efter att hålla +2 grader i FTX:ens kalla hörn om jag minns rätt= dyrt).En grad över skulle kunna lösas med en shunt med fjärrgivare instoppad mellan förvärmare och FTX. Jag själv har en snikvariant med termostat med lös termostatbulb monterad på returledningen från förvärmaren. OBS, ett måste är att säkerställa att det under inga omständigheter kan frysa sönder för dig!!!Full ventilation hela vintern är ingen vi i familjen lider utav utan snarare tycker är ett stort plus.
Sitter din elpatron före vvx då? Min sitter efter och den har väl som uppgift att hålla tillluften på en inställd temp oavsett vad som kommer ut ur vvx. vid avfrostming på min stoppas bara uteluften i väntan på att tempen stiger av sig själv. Med korsstöms växlarens dåliga återvinning avfostar den nästan konstant.