Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme för uppärmning av tilluft  (läst 9270 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mange

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Bergvärme för uppärmning av tilluft
« skrivet: 06 februari 2004, 01:19:14 »
Jag har en systemlösning som jag tycker fungerar mycket bra.

I huset har jag till-/frÃ¥nluftaggregat i huset pga radon.  DÃ¥ jag inte vill värma upp tilluften med de elslingor som finns i ventilationsaggregatet har jag anslutit ett vattenbatteri pÃ¥ tilluftkanalen. Detta gör att tilluften hÃ¥ller en temperatur av ca 30-35 grader vintertid.

Jag kan verkligen rekommendera denna lösning!!!
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re: Bergvärme för uppärmning av tilluft
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2004, 02:01:58 »
Citera
till-/frånluftaggregat

Är det ett FTX aggregat?

Hur har du löst frysrisken i vattenbatteriet?

Funderar lite på att skaffa ett FTX aggregat.
Självdraget har mattats efter att jag slängde ut oljepannan o stoppade in VP istället.
Så lite mekanisk ventilation kanske skulle vara något.
Finns det något bra ventilationsforum?
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
Re: Bergvärme för uppärmning av tilluft
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2004, 17:19:18 »
Vi kan väl prova med att starta ett nytt forum här, för ventilations, fukt, och radon-problem?

Har själv en s.k. krypgrundsavfuktare, då hus byggda på torpargrund ofta råkar ut för fukt och mögel, många som bygger förstår inte att det är lika viktigt med markarbetena under ett hus som byggs på torpargrund som ett som byggs på sula.

Jag flyttar denna tråd dit sedan, om det är ok för dig.

Vad tror du.

Rickard
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Bergvärme för uppärmning av tilluft
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2004, 18:43:30 »
Skulle vara mycket intressant med lite mer info om vatten /luft värmeväxlaren....
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

admin

  • Gäst
admin
Re: Bergvärme för uppärmning av tilluft
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2004, 22:32:29 »
Jag undrar ocksÃ¥ hur du löst frysrisken, om t.ex. cirkpumpen löser ut eller du av nÃ¥gon anledning stänger av värmepumpen kommer väl vattenbatteriet att frysa  ??? ???
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Mange

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Bergvärme för uppärmning av tilluft
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2004, 23:25:33 »
Jag använder en kanalvärmare CWW från www.veab.com

Vad gäller frysrisken har jag nyttjat befintlig funktion i  mitt FTX-aggregat. Funktionen innebär att tilluftfläkten stängs av när temperaturen i aggregatet understiger +8 grader. Detta borde ge tillräckligt frysskydd tycker jag.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re: Bergvärme för uppärmning av tilluft
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2004, 00:25:29 »
Tack för tippset.....
Jag råkar ha två isolerade rör frän pannrum till vinden (tanken var för en ev solfångare i framtiden sedan visade det sig att VP var bättre, dessutom skulle inte rörisoleringen klara av temperaturen, plusprisol).
Om det nu blir en FTX så verkar detta med kanalvärmare vara en bra ide'.

Opps! kom just pÃ¥ att jag har Nibe... Den stänger ju av cirkuleringen i elementen vid VV-laddning  ::) inge bra i detta fallet.
« Senast ändrad: 07 februari 2004, 03:43:47 av ellak »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Bergvärme för uppärmning av tilluft
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2004, 02:37:54 »
hade tidigare ett norskt "viftaraggregat" ...det höll i 10 år och förde ett jävla liv.
Slängde ut det i höstas och installerade ett Temovex
400 vindsaggregat i stället.
Det går tyst, har få rörliga delar och vem som helst kan installera det själv.
Nu var jag bunden till vind..annars välj de som placeras
i varmutrymme ex intill din VP...då har du alla möjligheter.
Temovex har sitt i Helsingborg.
Och...se till att installera by-pass för drift sommartid!!
Välja min EU 5 filter, gärna EU 7..då slipper du nästan all pollen och allt damm utifrån.

kanalvärmare. Kör en på el..900 W till 200 kvm....
Huset har i övrigt golvvärme, byggt 92..
Har ställt så att kanalvärmaren går in vid 16 grader...det har den aldrig hittils gjort trots att utetempen gått ner till 10-15 minus.
Bor du i ex Norrland....och kör VP...välj vattenvärmare!
annars...det räcker med el i S Sverige...den går mycket sällan i gång!!!
Sen har vi det där med lÃ¥gtemp....kör man ett lÃ¥gtempsystem med VP, jag dÃ¥ har man 30-35 grader att spela med..dÃ¥ blir det inte mycket effekt pÃ¥ en värmare.  Den kostar dessutom en slant....lär inte löna sig!
« Senast ändrad: 07 februari 2004, 15:49:41 av Anders_W »

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re: Bergvärme för uppärmning av tilluft
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2004, 03:46:50 »
Tror att vitsen här var en lågtemp lättinstallerad (om man nu ska lägga till mekanisk ventilation) radiator. Med betoning på lågtemp.

Lågtemp för att få bättre COP.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad plotsky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • tänka, tänka, tänka, frÃ¥ga...
SV: Bergvärme för uppärmning av tilluft
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2005, 20:40:35 »
...hörrni, vad tror ni. Vårt hus egentliga tilluft (självdrag+köksfläkt) är via en stor ventil i köket. Den har jag nu tejpat igen eftersom det inte är så trevligt med ett kallt kök. Således är vi beroende av "läckage" för tilluft. Jag skulle vilja använda mig av ventilen dock och börjat fundera i banor om att köra in ngt värmar aggregat i ventilgången, eller montera ngt innaför. Vattenburenvärme såklart. Låter det som en genomförbar ide, och hur bra är den, och vad ska man använda, veabs grejor såg ut som det jag tänkt mig. Men funkar de i en självdragsituation, vill ej ha fläktar och sånt.????
Thermia Robust 28 U/M, 420 m aktiv borra, 600 m2 uppvärmd yta. 20 galtar och några äldre plåtelement. Årsförbrukning ca 33.500 kwh värme+hhe. Och då har pumpen gått med en massa luft i brinekretsen mestadelen av tiden. Dagligdrift juli ca 17 kwh/d.m (Med hhe)

admin

  • Gäst
admin
SV: Bergvärme för uppärmning av tilluft
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2005, 21:54:48 »
Funkar säkert, men för att undvika frysning måste du ha en mellanväxlare, med ett minisystem med egen cirkpump för kanalvärmaren, minisystemet glykolfyllt.


Utloggad plotsky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • tänka, tänka, tänka, frÃ¥ga...
SV: Bergvärme för uppärmning av tilluft
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2005, 08:09:44 »
Kanske en dum fråga, men om man har cirkulation igenom värmaraggregatet, och vid minus grader levereras minst 30 grader varmt vatten, fryser verkligen det då även om utetemperaturen går ner till -30 en kort period. Och i sådanafall kan man inte lösa det med ngt elektriskt? Och detta då man tar i beaktande den jämförelsevis lägre flödeshastigheten man har vid självdrag.
Thermia Robust 28 U/M, 420 m aktiv borra, 600 m2 uppvärmd yta. 20 galtar och några äldre plåtelement. Årsförbrukning ca 33.500 kwh värme+hhe. Och då har pumpen gått med en massa luft i brinekretsen mestadelen av tiden. Dagligdrift juli ca 17 kwh/d.m (Med hhe)

admin

  • Gäst
admin
SV: Bergvärme för uppärmning av tilluft
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2005, 09:56:07 »
Kanske en dum fråga, men om man har cirkulation igenom värmaraggregatet, och vid minus grader levereras minst 30 grader varmt vatten, fryser verkligen det då även om utetemperaturen går ner till -30 en kort period. Och i sådanafall kan man inte lösa det med ngt elektriskt? Och detta då man tar i beaktande den jämförelsevis lägre flödeshastigheten man har vid självdrag.

Jo, om man har ett vanligt värmeaggregat typ rexovent, vid strömavbrott stannar då all cirkulation, men nu hade du ju självdrag, så vid ett strömavbrott skulle ditt värmepaket ganska säkert frysa sönder. (om det är nog kallt ute)

Du kan ju i och för sig fylla hela systemet med glykol, då behöver du ingen mellanväxlare eller extra cirkpump.

Lite större risk för läckage i övriga anläggningen dock p.g.a. att glykolen hittar varje chans att ta sig ut...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!