0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: asdf skrivet 11 november 2005, 12:54:22På 322 gram natriumsulfat går det att lagra ca 190.000 kalorier.1 kg natriumsulfat ca 600.000 kalorier.1 kg natriumsulfat ca 2500.000 joule1 ton natriumsulfat ca 2500.000.000 joule1 ton natriumsulfat ca 2500.000 kiloWattsekunder1 ton natriumsulfat ca 700 kilowattimmarJag kan bara hitta information om att natriumsulfat kan lagra ca 90 kWh/ton efter fasskift.Varför jag fastnat för CaO är att jag inte kan hitta något som efter uppvärmning kan lagra mer än 325 kWh/ton.Om någon kan ge mig en länk till något material som kan lagra mer energi/ton efter att fasskiftat av en uppvärmning så skulle det uppskattas.Jag kan inte hitta något iaf.Regards Magi
På 322 gram natriumsulfat går det att lagra ca 190.000 kalorier.1 kg natriumsulfat ca 600.000 kalorier.1 kg natriumsulfat ca 2500.000 joule1 ton natriumsulfat ca 2500.000.000 joule1 ton natriumsulfat ca 2500.000 kiloWattsekunder1 ton natriumsulfat ca 700 kilowattimmar
Därtill tillkommer den energi som lagras av själva temperaturhöjningen. Om vi antar att energiinnehållet per kg är detsamma som för vatten så kommer en höjning av temperaturen på natriumsulfatet från 20 till 90 grader att binda 110kWh till 160kWh.
Citat från: Martin X skrivet 17 oktober 2006, 23:27:42Därtill tillkommer den energi som lagras av själva temperaturhöjningen. Om vi antar att energiinnehållet per kg är detsamma som för vatten så kommer en höjning av temperaturen på natriumsulfatet från 20 till 90 grader att binda 110kWh till 160kWh.Jag tror inte energiinnehållet/kg är lika stort. Vatten har väldigt högt värde jämfört med dom flesta materialerse här: http://en.wikipedia.org/wiki/Specific_heat_capacity
Även om grundprinciperna för energilagrningen är kända så kan det finnas stora uppfinningsvärden kring applikationer såsom husuppvärmning i kombination med sol och vind. Du kanske borde fundera lite kring patentbiten innan du delar med dig allt för mycket av goda idéer, magi?
150 grader i gips är väl inte illa ett vanligt vatten system går ju knappast köra just nått mer än i 100 grader eet gäller ju bara att få in effekten i ett vatten system
hej har småläst lite=) fråga är då man startat upp förbränningen,kan man reglera den på nått sätt så energin räcker längre säg att du lagrar kalk/gips i en 2-300 liters behållare hur mycket/länge räcker det om du behöver säg 50kw tim per dyngn för å värma kåken 150 grader i gips är väl inte illa ett vanligt vatten system går ju knappast köra just nått mer än i 100 grader eet gäller ju bara att få in effekten i ett vatten system Gillar tanken bakom det här det e ju nästan som å driva kåken med laddbara batterier =)
En annan sak som jag försökt få Volvo och Saab att titta på är om man inte kan minska bromssträckan på bilar med en högfriktions gummi platta monterad under bilen, som kan vara upp till 2 kvadratmeter stor.Vid panikbromsning trycker man hela denna plattan mot marken under bilen.Jag är ganska övertygad om att man kan minska bromssträckan ganska avsevärt med denna enkla teknik.Men man får nog förstärka nackskyddet på bilar med denna utrustning. ------------------------------------------------------------En annan sak som jag tycker är konstig är varför man inte tagit fram ultraljudsutrustning i stället för tandröntgen.Det borde vara både enklare och billigare för både patient och tandläkare och de kan undersöka tänderna extremt noga då de kan filma scanningen av tänderna till och med under borrning utan att skada patienten.Är det så omständigt att ha vätska i munnen vid en undersökning ? Som patient behöver jag ju bara fylla munnen med vatten för att man skulle kunna använda ultraljud för att undersöka tänderna.Man skulle ju till och med kunna ha en liten robotarm som han fäster på tänderna, med borr, inne i munnen, samtidigt med vattnet och tandläkaren skulle kunna sitta i ett annat rum och laga tänderna.Hela transpondern skulle ju kunna vara så stor så den täcker hela kinden och sedan kan tandläkaren välja exakt från vilken vinkel ha vill se utan att behöva flytta den.-----------------------Regards Magi
Citat från: asdf skrivet 05 december 2005, 13:22:35Den släckta kalken som bildas kan du sälja. perfekt för att kalka sura sjöar eller åkermark.BLI AFFÄRSMAN NU.MILJONÄR OM TRE ÅR.Det är inte meningen att sälja den släckta kalken utan att återanvända den varje sommar.Varje sommar bränner man den med solparabol och varje vinter släcker man den för att värma huset.Har man ett komplett system har du gratis uppvärmning av ditt hus, resten av ditt liv, så länge solen skiner på sommaren.Men man behöver en linjär parabol(parbolic trough) på ca 25 m2 och ett lufttätt lager på minst 10 m3 för att hinna bränna all kalk varje sommar.Prototyp ska jag försöka bygga när jag får tid och pengar.PS: Jag har i flera år ifrågasatt anledningen till att inte ta till vara på avgas och kyl värme från bilmotorer.Jag har sänt mail och ringt till Volvo och Saab och sagt till dem att de borde bygga ett testsystem med tex ångmaskin för detta.För 2 år sedan orkade jag inte längre och mailade Toyota, BMW , Audi osv och nu står det i Ny Teknik att BMW har tagit fram exakt det systemet jag pratat om i flera år.http://www.nyteknik.se/art/43770BMW kommer att öka verkningsgraden på bilmotorer från ca 35% till kanske 60-70%.Gissa vad dom kommer att tjäna på detta......Volvo och Saab har gått miste om en enorm världsmarknadsprodukt.------------------------Jag säger samma sak idag med att lagra energi i bränd kalk.Det företaget som tar fram ett färdigt system för detta kommer att ha en världsmarknadsprodukt och jag kommer ännu en gång att skratta åt alla som inte lyssnade på mig och ännu en gång konstatera att Sverige inte kan hantera nya ideer, då det med stor sannolikhet kommer att bli ett utländskt företag som tar tag i saken.Civ.Ing , Teknisk Fysik , LTHRegards Magi
Den släckta kalken som bildas kan du sälja. perfekt för att kalka sura sjöar eller åkermark.BLI AFFÄRSMAN NU.MILJONÄR OM TRE ÅR.