0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejIngen skillnad på vad som ska vara i hålet genom fasaden oavsett fjädrar eller vibrationsdämpare i gummi.Fjädrarna gör i och för sig att man kan gunga utedelen för hand mera än traditionella gummidämpare men inte så pass mycket att själva genomföringen ska avgöra det hela om det nu inte är väldigt tajta rör som är skumfyllt med ett skum som gör allt stenhårt om du förstår hur jag menar.Jag vet inte om rören ligger tryckta mot en vägg och det fortplantar sig något ljud på det viset eller om stomljudet fortplantar sig bort till din sovrumsvägg av själva vibrationerna från utedelen !På FD35 är det nog störst risk för stomljud när den avslutar själva avfrostningen som ni också skriver då varvtalet sjunker ganska snabbt.Gott slut på dig också Thomas
Det är isolering runt rören så det borde inte bli stomljud av att dom är klamrade.Finns det någon dörr på ditt soprum som du kan öppna för att se om det blir någon skillnad ?Om utedelen ger stomljud via ditt soprum som sedan letar sig vidare så blir det annorlunda med stålfjäderdämpare då det måste bli mindre ljudeffekt som kan fortplanta sig, åtmindstånde är det vad jag tror