Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Grundläggande kylteknik
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
,
ace
) »
Ämne:
Hur mycket gas i gram rymmer 2 slangar + stället?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur mycket gas i gram rymmer 2 slangar + stället? (läst 4365 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
andersktm
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 82
Karma +0/-0
andersktm
«
skrivet:
18 november 2011, 09:21:23 »
Citera
Hej, Nån som vet ungefär hur mycket gas 2 slangar + stället rymmer i gram? R410 & R134 om det har betydelse?
Tänkte på dom ggr man fyller på och sen går det inte att köra kompressorn för att suga ur det sista.
/Anders
Loggat
doggydoggen
Signal Tekniker som inte är
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå
Antal inlägg: 961
Karma +5/-0
Kön:
Jag älskar Glass!
doggydoggen
SV: Hur mycket gas i gram rymmer 2 slangar + stället?
«
Svar #1 skrivet:
18 november 2011, 19:38:51 »
Citera
skulle vilja säga ungefär 30-40 gram.
Dogge
Loggat
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!
ace
frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2703
Karma +2/-1
ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
ace
«
Svar #2 skrivet:
18 november 2011, 20:03:00 »
Citera
varför går det inte att köra kompressorn ?
lyckas du förånga det du har i serviceutrustningen blir det inte många gram.....
Loggat
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1152
Karma +19/-3
xxargs
«
Svar #3 skrivet:
18 november 2011, 20:07:13 »
Citera
Sådant går att räkna på - i allafall för slangarna.
Räkna med att själva gasen i gasform väger 3 gram/liter vid atmosfärstryck för R410A och 4 gram/litern för R134a
Om man räknar med 6 mm innerdiameter eller 0.003 meter i radie innerslang så är arean PI*r*r = 3.14*0.003*0.003 = 28.27e-6 m^3 yta, detta gånger 4.5 meter (3 st 1.5 meter slangar) ger 127.2e-6 kubikmeter, detta delat i 1000 för att få i liter ger då 0.1276 liter gas gånger Bar räknat som absoluttryck - dvs har du 10 bar övertryck när du lossar slangarna och allt i slangarna pyser ut så är det 1.276 liter ut i luften plus 0.1276 som blir kvar i slangen (en kort tid i allafall) och för R410A pyser det då ut 3.8 gram (och 0.38 gram blir kvar i slangen) och för R134a så är det 5.1 gram för R134a (och 0.5 gram kvar i slangen) om det är så varmt att man når 10 Bar.
Om slangen skulle vara fylld helt med flytande kölmedie så blir det mycket mer, typ 0.1276 * 1.226 = 156.4 gram för R134a och något lättare för R410A.
till detta så kanske utrymmet i manometerstället lägger på 20-30% av slangvolymen.
Med andra ord om det är tryck i systemet när slangarna lossas så är det inte helt oväsentliga mängder som pyser ut och det är väl önsketänkande från min sida att proffsen givetvis har slangar och nipplar som är självstängande/stängbara i båda delarna när de tas isär under tryck på samma sätt som R134a-anslutningen till Bil-AC då det inte läcker ut speciellt mycket gas där när man tar isär snabbkopplingen på en sådan - speciellt inte om man har en sådan variant där man med en ratt kan öppna och stänga schraderventilen separat och därmed möjlighet att pumpa ned anslutningsslangens tryck med en tömmningsmaskin till slasktuben innan kopplingen tas isär - vilket jag givetvis förutsätter att proffsen alltid gör.
«
Senast ändrad: 18 november 2011, 20:12:49 av xxargs
»
Loggat
doggydoggen
Signal Tekniker som inte är
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå
Antal inlägg: 961
Karma +5/-0
Kön:
Jag älskar Glass!
doggydoggen
«
Svar #4 skrivet:
18 november 2011, 20:23:13 »
Citera
Xargs, Om jag förstod din uträkning rätt så skulle det då pysa ut med slangar och ställ nära 200gram för R134a?
Det låter mycket måste jag säga?
jag gjorde faktiskt ett test för ett tag sedan där jag stängde scraderventilen(manuell till/från kopplings ventil
sedan vägde jag hela rasket med tub, varvid jag öppnade samt tömde slang och manometerställ
och fick det till c:a 40g?, varför stämmer inte det(tryck)(varmt ute)eller vad kan det bero på?
det var R410a
eller är det helt enkelt så att man får olika resultat beroende på den aktuella temperaturen på köldmediat?
Dogge
«
Senast ändrad: 18 november 2011, 20:30:40 av doggydoggen
»
Loggat
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1152
Karma +19/-3
xxargs
«
Svar #5 skrivet:
18 november 2011, 20:35:53 »
Citera
Beror om det är i gas eller vätskeform - min uträkning indikerar sådär 4-5 gram om stället med 1/4"-slangar är fylld med bara gasformig köldmedie och runt 10 Bar i tryck (Läs 410A), har man mer eller mindre med flytande köldmedie i slangarna (vilket lätt kan hända om någon slang är lite kallare än tuben som fyller på köldmediet och det får lite tid på sig att tryckutjämna) så blir det snabbt mera och därmed högre vikt.
Rymmer slangstället 200 ml (0.2 liter) så kan det rymma 250 gram R134a om det är stumfyllt med flytande kondensat.
med andra ord - för att vara säker på att slangstället är fritt från flytande köldmedie innan isärtagning så måste trycket vara betydligt lägre än motsvarande kondensationtemperaturen för köldmediet på den svalaste delen av mätstället och dess slangar, annars kanske man får överaskande frysande dusch när man tar isär kopplingen - men om detta händer så har man redan gjort flera fel i rad.
«
Senast ändrad: 18 november 2011, 20:53:29 av xxargs
»
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #6 skrivet:
24 november 2011, 10:33:28 »
Citera
doggydoggen, har du 1,5 eller 0,9m slangar? Kanske en onödig kommentar, men det framgår inte, vad jag kan se.
«
Senast ändrad: 24 november 2011, 10:41:12 av hplp
»
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Oskar P.
i branchen
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1022
Karma +1/-2
Kön:
the good old days
Oskar P.
«
Svar #7 skrivet:
25 november 2011, 19:58:52 »
Citera
jag brukar ju alltid köra hem kondensatet i slangarna till anläggningen innan losskoppling, det gör man ju då i kylläget.
men kan man inte köra kompressorn så är det bara att värma med värmepickan (inte för hög temp) på stället och slangarna så får förångas ju kondensatet däri.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Grundläggande kylteknik
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
,
ace
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1234
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
VictorHus13
R.nord
Smurfen.
TS Comfort AB
Andy_hstad
mucho
Josth
Vimpeln
SörenB
pathe915
lars
T Ramsmark
alvinpalv
jantijanti
svenske kocken
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info