Har nu börjat kika lite på elförbrukningen hos modern efter installationen av en LLvp.
Förutsättningarna är:
Älvsbyhus 1987 som värms av en CTC Excellent II elpanna, ca 80+45+20+15m=160
2, dock är värmen i ekonomidel och garage kraftigt neddragna, samt att övervåningen även den i princip är kallställd, dvs endast frysskydd på termostaterna.
Hon är nu bortrest, så det är ett ypperligt tillfälle att kolla värmeförbrukningen efter installation, och jag drog såeledes ned kurvan på elpannan till obefintlig, dvs den shuntar inte ut värme öht, utan värmen står LLvp för. Den värmer i princip endast 80m
2. Dock så gör elpannan VV, inställd på 70 ºC
Döm om min förvåning när jag efter 1dygn läste av och fick en förbrukning på 58kwh?? Då tog jag helt sonika och vred ned termostaten på elpannan till 0, dvs den värmer inget vatten alls, och fick efter det en dygnsförbrukning på 29kwh!
Alltså en tomgångsförbrukning på 29kwh, horribelt
Jag har sett när jag varit dit, att trots avstängd värme så reglerar pannan hela tiden mellan 2,25-4,5-6,75kw i elstegen, trots i princip inget VV-uttag sker. Detta känns faktiskt mycket märkligt.
Tror nog att jag måste investera i en liten VV-beredare för att kunna stänga av elpannan helt så länge LLvp klarar att värma huset.