Jag har nyss vart i den där svängen, och jag är rätt säker på att har du 20 på boendeplan och 200 i källare får du inget. Ska nog va över 200 i båda för att dom inte ska kunna gorma.
Har du sen ingen blåbetong i huset utan det är markradon så ska du ha en väldigt snäll radonutredare eftersom det är han som skriver rekommendationen.
Av det jag hört så är det även han som tar beslutet. Har du över 200 i värde och får en rekommendation av han till det ena eller det andra så är saken klar. Uppe i norrland där jag bor i alla fall finns ingen som är utbildad på länsstyrelsen så dom kan inte motsätta sig en cerifierad utredares åsikt. Sen att du har blåbetong men 180 i värde låter för mig otroligt, men den som gör utredningen ska ha medel att mäta vart det kommer ifrån. Jag hade 220 i medel för båda planen och fick bidrag för vilket som pga hur han formulerade sitt utlåtande. (mitt var markradon)
Är det från blåbetongen du har ditt radon och över 200 i medel så finns det ingen utredare värd sin titel som kan rekommendera radonsug. Det enda den gör är ta bort markradon. FTX tar bort både och. Ska man sen ventilera markradon med FTX så bör man ha övertryck i huset och det vet jag folk på detta forumet inte gillar antagligen för att fukt kan vandra upp på vinden eller i väggarna och så har du mögel.
Det mesta hänger på om du lyckas få över 200 på boytan och blir bra polare med han som skriver utredningen. Då är det upp till dig att välja.
Kommer du så långt så se till att söka bidrag på BARA material på FTX installationen. Annars går du back på bidrag då arbetskostnaden om du anlitar nån att göra det kan gå över 30000 beroende på hus. Hos mig skulle dom ha 45 tusen för arbetet och då har jag all frånluft dragen. Höll på skratta ihjäl mig.
Sen vet jag inte sad_ant hur man får huset klassat som radonhus. Om man haft 210 i medel, sanerat och har 50 så tror jag inte så många ser det som en nackdel vid ett köp. Hellre ett hus som är sanerat och långt under riktlinjerna än ett hus som inte är undersökt, vilket dom flesta inte är.
Om du mätt och fått 500 i värde sen bränner upp papprena sen säljer huset osanerat så finns enligt den information jag fått inga bevis att du mätt. Om mätningen inte sker genom ombud typ kommunen, så går inte informationen till någon annan än beställaren. OM det är offentligt så har jag då personligen ett problem
MVH
/M