Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Igenfrusen innedel E9DKE ( även felkod F11)  (läst 11232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Igenfrusen innedel E9DKE ( även felkod F11)
« Svar #15 skrivet: 11 november 2011, 16:25:50 »
Testade just att löda dit en diod enligt anvisningar i annan tråd, såg när jag startade maskinen att spänningen till magnetventilen gjorde ett hopp till 15,4V precis i startögonblicket för att sedan gå ner till 3,6V, men maskinen värmer så gott nu!

Jag satte bara dit dioden, inte kabeln som finns på beskrivningarna...hoppas det räcker.

Startade maskinen för c:a 5 min. sedan och den värmer, återkommer med besked om det fortfarande fungerar senare.

TACK för all hjälp jag fått doggydoggen !

/ Groland

Jag antar att styrspänningen uppför sig korrekt, dvs du fÃ¥r en start spänning pÃ¥ 15,4v som skall attrahera ventilen, men  övergÃ¥r sedan till hÃ¥ll spänning pÃ¥ 3,6v som dÃ¥ räcker för att hÃ¥lla ventilen dragen
för hade man haft konstant 15,4v så är det troligt att spolen kan bli för varm och så småningom brinna upp.

men bra att det fungerar igen.. Thumbsup

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Igenfrusen innedel E9DKE ( även felkod F11)
« Svar #16 skrivet: 11 november 2011, 17:30:12 »
Precis sÃ¥ tänkte jag  ( startspänning/hÃ¥llspänning)


Är otroligt tacksam för all hjälp jag fått på detta forum ( speciellt tack till "doggydoggen" ) utan detta hade jag fått köpa ny värmepump...

( Undrar fortfarande vad kabeln gör...)


/ Groland

Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Igenfrusen innedel E9DKE ( även felkod F11)
« Svar #17 skrivet: 11 november 2011, 20:16:34 »
Är det inte så att kabeln ersätter en avbrunnen kopparbana?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Igenfrusen innedel E9DKE ( även felkod F11)
« Svar #18 skrivet: 11 november 2011, 21:05:11 »
Är det inte så att kabeln ersätter en avbrunnen kopparbana?

Jag blir inte klok på hur denna tråden är inlödd, svårt att se på korten, men jag får det till att det orginal såg ut såhär, så varför kabeln är där vid frågetecknet förstår jag inte.



Uploaded with ImageShack.us
« Senast ändrad: 11 november 2011, 21:07:27 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Igenfrusen innedel E9DKE ( även felkod F11)
« Svar #19 skrivet: 11 november 2011, 21:11:44 »
Inte vet jag, men jag lödade dit dioden enligt beskrivning, och då funkar allt vad jag kan förstå... tack än en gång för all support på detta forum (doggydoggen) alla !
Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Igenfrusen innedel E9DKE ( även felkod F11)
« Svar #20 skrivet: 15 november 2011, 05:38:03 »
Hej
Tråden ersatte jag den bort brända koppar ledaren med.
som var bort bränd + att dioden också var bort bränd
eftersom jag hade två lika kretskort var det lätt för mig att mäta mig fram
till felet.
Jo min lagade Panasonic 12DKE värmepump går felfritt än.

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Igenfrusen innedel E9DKE ( även felkod F11)
« Svar #21 skrivet: 25 augusti 2012, 19:23:42 »
Tja, så börjas det igen..... :(

Samma symptom som förra året då, men med felkod f99 nu .

Provade för skojs skull att byta dioden och passade även på att löda in kabeln enl. Bild, men det hjälpte inte.

Troligtvis dags att byta ut eländet nu.

Funderar på Mitsubishi FD35 eller Toshiba RAS13 möjligen en duo-split som hette ngt med 18 om jag inte missminner mig...


OM ingen har något annat som kan vara värt att testa på den gamla panasonicen då förståss........
Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!