Det är väldigt lätt att man omvandlar en lampa som lyser upp underlaget till att man får en lampa som bara syns men inte lyser upp underlaget i ivern att gå över till LED-lampa...
ledlampor har ungefär samma verkningsgrad som lysrör och högtryckskvicksilverlampor (som du förmodligen ha i stolpen) idag, vilket innebär att dessa bör ligga på ungefär lika många Watt som dagens existerande lampor om dessa skall lysa upp underlaget lika mycket som tidigare...
haken är att en kvicksilverlampa på typiskt 125 Watt fungerar utmärkt trots att den är bra bit över 100 grader varm på glasytan (själva röret inne i lampan är nog närmare 1000 grader C) och mycket av dess förlustvärme strålar iväg som värmestrålning, medans en LED-lampa vill gärna inte gå mycket över 50 grader C och dessa temperaturer strålar inte speciellt mycket värmestrålning vilket innebär att man får en kylningsproblem på halsen - faktiskt en ganska omfattande sådan problem om man skall har 125 Watt LED-lampa om det skall lysa upp underlaget lika mycket som tidigare...
Med andra ord - även om LED-lampa är populärt och saluförs som energieffektiv alternativ (ja det gäller i jämförelse med glödlampor - inte i jämförelse med lysrör och kvicksilverlampor) så bör man välja sina mål och objekt för dessa och ibland så är dessa inte det bra alternativet som tex. gårdsbelysning och utomhus då det som är svagheten på LED-amaturer utöver kylningsproblematiken, är dess drivningelektronik som går sönder långt innan själva själva LED havererar (även om man har fixat kylningen till rimlig temperatur för LED) och är inte lika väderokänslig och tål fukt på samma sätt som en drosselballast till en kvicksilverlampa, som lätt håller över 50 år och mer, inkluderat några åskblixktnedlag i närheten och en del av dess överspänningar har ridit på elledningarna... ..smällar som garanterat kraschar en elektronisk ballast...
Det finns anledningar till att vägbelysning fortfarande baseras på kvicksilverlampor, metallhalid och högtrycksnatrium-lampor och inte LED-belysning (även om provsträckor förekommer, och dessa brukar ofta vara ganska ljussvaga för att man tullat på ljusmängden mot backen och så försöker man kalla det för lika bra som innan...) och en av orsakerna är just hur mycket det lyser upp underlaget och att dessa lampor har en planerbar drifttid och utbytes-period medans LED med elektroniska ballaster går sönder mer slumpmässigt och varje utryckning för att fixa en slocknad lampa kostar mycket mera - hur många LED-baserade trafikljus ser ni numera?? dessa lampor skulle ju hålla i 'evighet'...