Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktradiatorer  (läst 2462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Fläktradiatorer
« skrivet: 01 november 2011, 12:24:36 »
Är inte alls kunnig på sånt här och skickar därför ut min fråga här på forumet.
Varfär denna hype av fläktradiatorer? Har ett rum i källaren som är tänkt att bli badrum, vill absolut inte bila golvet och sånt jobbigt :-)

Har en luft/vattenpump och i rummet finns det ett element. Rådet jag fått är att byta till en fläktradiator, då kommer det minsann bli varmt och skönt i mitt nya badrum. När jag kollar på effekterna så ger tex Aircoils UL36 3540 Watt och ett vanligt Purmo på 2 meter i stort sett samma effekt vid 50 graders framledningstemperatur.

Är det något jag missar eller är det helt enkelt så att jag lika gärna kan köpa några elementfläktar till mitt befintliga element och få samma värme?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fläktradiatorer
« Svar #1 skrivet: 01 november 2011, 13:30:55 »
Aircoilen är ju inte tvÃ¥ meter lÃ¥ng, sÃ¥ jämförelsen haltar lite. Sen vet jag inte om din beräkning stämmer - Kollar jag med Lenhovdas kalkyl sÃ¥ behöver jag en C33 pÃ¥ 3000x900 mm för att komma upp i ca 3500W vid 50 grader fram och 40 retur...  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Fläktradiatorer
« Svar #2 skrivet: 01 november 2011, 18:49:15 »
Siffrorna är hämtade från Rinkaby rör.
Visst är storleken mindre men vad jag inte förstår är om nu fläktradiatorerna är så fantastiska så varför använder man inte såna överallt..
Det skulle ju räcka med 4-5 st i mitt hus och då skulle jag spara en massa på elräkningen.



Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Fläktradiatorer
« Svar #3 skrivet: 01 november 2011, 19:07:06 »
Du har nog blandat ihop DT50 och 50 grader framledning är jag rädd.
Aircoilen ger 3540 vid DT30 tror jag och elementet ger det vid DT 50 och inte 50 grader framledning. Men jag kan ha fel.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fläktradiatorer
« Svar #4 skrivet: 01 november 2011, 19:30:06 »
Nackdelen med fläktradiatorer är att dom låter en del. Dessutom har dom begränsad livslängd.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 366
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!