0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Klart att det ska vara gamla element i ett gammalt hus! Fint som snus! Thumbsup
Karaffens tips gav mig ett infall, gasolbrännare med stort munstycke. Fick låna ett munstycke, av en kompis som är takläggare, som han har när de lägger takpapp å en P11 tub. Kalas ett element helt rent på färg på några minuter , blåste sedan av det med tryckluft. Kanske inte helt miljövänligt, men va fasen, jag såg på TV:n att dom eldar ju bildäck bl.a. i Grekland. Novisen
Kul att det går framåt! Bara 21 st kvar, 1 timmes jobb om du ligger i? När det bli dax för målning så har du här du ett till tips till hur du inte ska göra: kopplade på färgspruta på min luftkompressor, allt köpt på Biltema. Efter den första omgången( den som flagade av) så gav kompressorn upp. (en bladventil brast av utmattning, den fick gå nästan kontinuerligt för att luften skulle räcka till). Gjorde istället jobbet med min gamla elspruta, kvar sedan 70-talet, snyggt konserverad med olja, fan vad ordentlig man va då...). Har sedan köpt en ny och kraftigare kompressormodell som tål kontinuerligare drift.
När det gäller kompressor är det inga problem, jag har en gammal LIMA-kompressor, 1-cylindrig i gjutjärn, med en 100 l. tank, med en jädrans slaglängd, från -63. Måste ha den på gummihjul med lite luft i som dämpare, annars kan man säga att den rör på sig. Den klarar nog att spruta några element, för när jag målar om huset, sprutar jag det genom en trycktank på 9 l., då går den några timmar i sträck, å den tanken har varit med om att måla smådetaljer på Viggen å Jas 35 Gripen. Så målningen var det minsta bekymret, å nu är borttagningen av färg oxå löst. Novisen