0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det nu är sämre med QC koppling varför kan man inte se den skillnaden på S1326 och SC1326 enligt samma dokument?
Hej! Är det så enkelt? Köpte tidigare en Mitsubishi L/L som jag nogare tittade hur den installerades av proffs. Tog ca 2 Tim med håltagning, montering etc. Köpte igår en Zipro SC 1332 att installera själv i garaget, 35m2. Med min nyvunna kunskap gick allt jättelätt fram tills "snabbkopplingen". Det går bara inte att få ihop! Det tar stopp ca 3mm innan de är ihop. Har testat med att trycka på utedelens kopplingar och med mycket kraft jag få det att "pysa till" lite. Dvs det krävs en otrolig kraft att pressa ner. Jag fick hjälp av starke Arvid som inte heller lyckades pressa ner kontaktdonet. Hur har ni andra löst det? Eller är det fel på kontakten? I övrigt busenkelt med mycket bra installationsguide.Hjälp!!!!!
Jag suger ju i alla fall, vilket merparten av montörer verkar skita i
Med andra ord är det inte QC-kopplingarna som är problemet utan snarare det faktum att alla pumpar med denna teknik tillhör budgetsegmentet och hela tillverkningen sker med bristande kvalitetskontroll.Att, som Raffen, bara hävda att det är QC-kopplingens fel käns lite populistiskt. Med det resonemanget så borde, t ex, en Zibro S1332 ha mycket bättre effektivitet än en SC1332. Eller om man tar en QC-pump och kapar bort QC-kopplingen och ersätter den med konade kopplingar så ökar effektiviteten?
Hej Purjo! Nej i mitt fall är det inte alls frågan om att vara populistisk när jag dömer ned QC-kopplingar, utan snarare realistisk. Hade du läst mina inlägg från en längre tid tillbaka så hade du säkert sett att jag vid ett flertal tillfällen faktiskt har rekommenderat de som absolut skall anskaffa en pump ifrån budjetsegmentet att då isf installera dem med riktiga rör och skruvkopplingar inkl en ordentlig vaccumsugning vid installationen istället för en motsvarande pump med QC-kopplingar. Detta beroende på att de då enligt min uppfattning faktiskt blir mer säkerställda på att få en både bättre och effektivare pump inkl framförallt att den kommer att innehålla sin effektivitet (oavsett vad den nu än är?) under en avsevärt längre tid än vad motsvarande pump med QC-kopplingar kommer att göra.Det finns säkert folk här på forumet skulle jag tro som kan intyga att det jag säger här är helt rätt och riktigt, och denna rekommendation är f.ö fortfarande lika aktuell och gäller naturligtvis även fortsättningsvis från min sida. Mvh Raffen.