Forskat och jag svarar mig själv, ifall nå´n skulle behöva info..=)
Tilluftsflödet skall vara lägst 0,35 l/s per m2 golvarea och till sovrum bör den vara lägst 4 l/s och sovplats.
så då gångrar man 0,35 med husets kvadrat, låt säga man har ett hus på 100m2 då skall totala till luften vara 35l/minut
Klipper och klistrar.
Frånluftsflödet vid mekanisk ventilation bör anordnas enligt följande: Utrymme och minsta frånluftsflöde:
Kök 10 l/s
Pentry, kokvrå 15 l/s
Bad- eller duschrum med öppningsbart fönster 15 l/s
Bad- eller duschrum utan öppningsbart fönster 10 l/s, med forcering till 30 l/s, eller 15 l/s*
Toalettrum 10 l/s*
Tvättstuga, torkrum 10 l/s*
I mitt fall så har jag endast 1 frånluftsflöde (från toaletten), var inte praktiskt genomförbart att få ett frånluftsdon monterat i köket, som för övrigt är bara några meter från toaletten där frånluften sitter, så det har nog ingen betydelse.
Jag kommer ställa in frånluften på toaletten på c:a 35 l/s
och sedan fördela till luften på övriga don i huset, sovrummet kommer sjusteras till 8 l/s
och sedan resterande lite varierat beroende på storlek, men totalt 27 l/s+8 l/s=35 l/s
skall försöka få så nära balancerat som möjligt,eventuellt ett litet under tryck.
Mätningen kommer jag göra enligt följande.
Har precis beställt en så´n här.
http://www.thegerar.com/images/0919product/s-dt-0103.jpgSen kommer jag ta ett 200mm spirorör som sedan förminskas ner till 75mm(plaströr) för att få en högre hastighet på luften och få ett slätt rör invändigt för att det skall bli mer tillförlitligt.
Sedan monterar jag fläkten i 75mm röret, därefter gör jag en tätning på 200mm spiro ändan så att jag kan hålla den över Till-luftsventilen och täta upp mot taket.
Sen använder jag ett omräkningsprogram där man kan räkna på flöden
beroende på rör eller kvadratisk ventilation.
som exempel med 75mm rör och man vill ha 8l/s så skall mätaren visa 0,45 m/s
detta värde är väldigt lågt så det kanske kommer behövas ett än mindre rör
exempelvis om röret är 60mm så blir värdet 0,71 m/s
http://www.calculatoredge.com/optical%20engg/air%20flow.htmman kan nog inte vara säker på att värdena är exakta, men man lär kunna balansera Till och Frånluft relativt exakt.
Tror ni det kommer att fungera.
Dogge.