Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solfÃ¥ngar + LV-pump  (läst 2660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egonius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
solfångar + LV-pump
« skrivet: 23 oktober 2011, 18:48:13 »
Hej,
Som en färsk medlem är jag imponerad över så många kompetena inlägg. Desto svårare blir det att uttrycka sig här, särskilt att jag vet inte riktigt om jag har problem med mitt system.
LV-pumpen har fungerat problemfritt, ihop med en multitank på 300 l (frörberedd för solvärme).
Nu har jag lagt till 4 paneler med ett drivpaket från Invest. Inkoppklingen gick OK (färdiga anslutningar i tanken). Jag fyllde på med glykol (några gånger för att cirk-pumpen lätt högt, kanske pga att det fanns luft) tills luften verkade vara veck och så startade jag det hela. Det funkar, men några saker är jag osäker på
1. Tryckmätaren  i drivpaketet stÃ¥r pÃ¥ noll. Enda gÃ¥ngen jag sÃ¥g den gÃ¥ upp var när det var ordentlig sol i förra veckan,
då fick jag temperaturen från panelerna till 150 grader.
2. Just temperaturen verkar konstig för mig. Om drivpaketet visar rätt (den visar i alla fall rätt vattentemperatur i tanken och det överensstämmer också med det som värmepumpscentralen visar t. ex 50 grader), så har jag löpande mellan 100 och 120 grader uppe på taket). Så är det även nu, 6 på kvällen och mörkt ute.
3. Cirkulationspumpen  i drivpaketet gÃ¥r i praktiken hela tiden. Jag ställde temperaturdifferensen pÃ¥ 8 grader, som det stÃ¥r i manualen men med de värden som jag fÃ¥r blir det aldrig sÃ¥ att pumpen stannar.
Vad är det som är fel om det är fel eller vad är det som jag missar? Jag stälde temperaturen för LV-pumpen på 30 grader idag så den stängde av sig med solen höll tydligen temperaturen uppe på 45 grader så det tycks fungera men ändå.
Blir ni kloka på vad jag skrev så kom med lite upplysning om hur ska det hela fungera.

Eugen

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar + LV-pump
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2011, 19:12:41 »
hej
har du länk till fångarna ?
har du 150 grader i fångaren så funkar dom knappast som dom ska,du har ej flöde genom solfångaren som det ska va
funkar allt som det ska,ska du alldrig ha mer än max 20 grader varmare  i solfÃ¥ngaren än tanken,speciellt om du botten laddar med slinga..sÃ¥ länge du har en tank som kyler av solfÃ¥ngaren ska den alldrig gÃ¥ sÃ¥ varm...om inte tanken stÃ¥r pÃ¥ 130 grader i temp
nått är fel...
system trycket bör du ha minst ett kg....å gärna mer om det är möjligt


Utloggad MegaMedic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sorunda
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Hus med Solvärme, flvp och lvvp
SV: solfångar + LV-pump
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2011, 19:35:19 »
Hej ganska säkert luft i systemet.

Utloggad egonius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångar + LV-pump
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2011, 21:43:45 »
Hej igen,
Verkar som om jag var inte riktigt noga med alla moment vid monteringen. Jag utgick ifrån att systemet skapar trycket men att trycksätta systemet kräver nog en pump före igångkörningen. Temperaturen reagerade jag på direkt men jag undrar hur man får 100 grader när inget i systemet är så varmt? Värmepumpen går upp till 52 och elpatronen är inte på så hur?
Kanske finns det fortfarande luft i systemet för då finns det möjlighet att ångan uppstår. Får prova att avlufta mera men i det läget så är det nog dags för en fackman, fast 2 jag tillfrågade gav mig nobben (... är inte bra på solvärme ).
Förresten, det låter rimligt att panelerna ska inte ha mera än 20 grader över tanktemperaturen för då kan styrningen i drivpaketet fungera som det står i manualen. Får gå upp på taket och kolla mera.


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar + LV-pump
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2011, 08:52:00 »
Hej jag pumpade in värnebärar vätskan med en 5 liters ogräs spruta,köpt på jula
den burken klarade ett över tryck på ca 3 kg....
satte bara in ett trycklufts koppel pÃ¥ slangen  frÃ¥n ogräs sprutan Ã¥ ett pÃ¥ nödevakuerings röret dÃ¥,dÃ¥ jag pumpat upp trycket i behÃ¥llaren öppnade jag bara nödventilen Ã¥ släppte in vätskan

tar bara några min å fylla ett system men måste du givet ha öppen luftningen medans du trycker in värmebäraren i fångaren å lufta systenet sen så du får ut all luft....samt säkert efter fylla å lufta några fler gånger innan du e klar

http://www.jula.se/avfettningsspruta-for-tryckluft-079025

annars vore detta drömmen....bara å hälla ner glykolen i behållaren å fylla på med 5 kg tryck å blåsa in vätskan...
« Senast ändrad: 24 oktober 2011, 08:59:26 av Dr Chun-Lan »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: solfångar + LV-pump
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2011, 09:01:39 »
  FÃ¥r gÃ¥ upp pÃ¥ taket och kolla mera.

Orkar inte söka länken, men sök på mitt namn/alias så ser du hur du kan göra för att slippa springa på taket, med allt det kan innebära. Då sköter du påfyllning/avluftning från "centralen" om du har skapligt flöde. Inläggena ligger några år bakåt i tiden.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad egonius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångar + LV-pump
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2011, 19:31:47 »
Hej igen,
Bra respons måste jag säga, tack. Det börjar klarna lite nu när jag läst alla svar. fast 2 frågor till varav en "abstrakt".
Imorse , när jag åkte till jobbet ställde jag värmepumpen på 30 grader för att se hur solvärmen kommer att uppföra sig.
1.På eftermiddagen avläste jag värden på drivpaketets display och jag hade 40 grader i tanken och 100 på taket. jag höjde då värmepumpen till 45 grader och då började displayen visa att temperaturen i tanken går upp och till slut stannade på 45 samtidigt som temperaturen på taket gick upp till 110 och står där. Är jag lite dum som tror att värmepumpen höjer temperaturen i solfångarna? Annars återigen - varifrån kommer 110 grader?
2. Det abstrakta - teoretiskt kunde jag gjort fel och kopplat rören omvänt, dvs ut från panelerna till ut från tanken (har inte markerat rören som är isolerade och går under golvet). Vad skulle detta innebära? Bortsett från att jag har förmodligen luft i systemet ändå.
Dumt att jag inte snubblade in pÃ¥ detta forum före monteringen.  :(

Utloggad MegaMedic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sorunda
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Hus med Solvärme, flvp och lvvp
SV: solfångar + LV-pump
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2011, 20:41:11 »
Hej du har ingen cirkulation i solpanelerna troligen beroende på att det är luft i systemet. Vid obefintlig cirkulation kan tempen på taket bli över 200 grader. Det kan ju även vara så att du kopplat fel och en backventil hindrar cirkulation om felkopplingen gör att systemet försöker trycka bakvägen Sc:,h

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar + LV-pump
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2011, 22:22:22 »
Hej
kan du rita en skiss pÃ¥ hur du kopplat in grejerna  först...sen är det förmodligen som alla tror att du ej fÃ¥tt ut luften ur systemet...du fÃ¥r dÃ¥ inte nÃ¥n cirkulation pÃ¥ vattnet i solfÃ¥ngaren..iomed det gÃ¥r solfÃ¥ngaren tokvarm
större delen av tiden...

men jag vill se en skiss till å börja med.....hur du koplat in solfångaren mot tanken
har du köpt solfångarna (Platta) och tanken på samma ställe ?
i sånna fall har du en 300 liters tank med dubbla varmvatten slingor + solfångar slinga i botten på tanken
en väldigt vettig tank faktiskt
 iomed du har bottenslinga sÃ¥ e det nÃ¥tt fel om du ligger mycket högre i temp i solfÃ¥ngaren än i toppen pÃ¥ tanken iomed värmen stiger Ã¥ du bör alltid ha nÃ¥n grad varmare topp än vad solfÃ¥ngaren ger ut iomed tanken är kallast i botten
skillnaden mellan tankens botten temp å solslingan bör bara va typ 8-10 grader inte mer har du större temp skillnad e det nått som inte funkar bra värmen växlas inte in i tanken som det ska

dina solfångare gillar inte varma temperaturer,dom ska köras så kallt som du kan för att få in maximal effekt .. gärna bara 3-5 grader varmare än tankens botten temp,kör du fångarna mot 70-80 grader tappar du ca 50-60% effekt ur dom

har du ej luft i systemet sÃ¥ mÃ¥ste du ha dÃ¥ligt flöde upp till solfÃ¥ngaren av nÃ¥n anledning....hur grova rör kör du ut till solfÃ¥ngaren ? 
kan du öka pumpens fart så du ökar flödena genom solfångaren..
har du fångarna i serie eller parralell kopplat dom....

« Senast ändrad: 25 oktober 2011, 08:40:45 av Dr Chun-Lan »

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: solfångar + LV-pump
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2011, 11:44:38 »
Du skrev i första inlägget att givarna visade över 100 grader på taket kl 6 på kvällen
och mörkt ute. Det borde tyda på givarfel. När det är mörkt ute följer tempen
i fångarna ganska väl utetemp, utom vid klart väder då tempen i fångarna blir
LÄGRE än utetemp.

Se'n kan du i och för sig ha luft i systemet också, men det krävs sol för att vi skall
verkligen skall få över 100 grader även i en fångare utan vätska.

Självklart skall cirkulationspumpen gå dygnet runt om styrsystemet mäter över
100 grader pÃ¥ taket  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!