0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har lite funderingar av vad jag ska göra med mitt radonbidrag. Har 220 i uppmätt värde men var lite sugen på FTX för energibesparing/luftkvalitet. Det jag då grubblar över, enligt Energimyndigheten ska ett FTX spara cirka 7000kwh (antar jag ligger mellan gammalt och nytt hus i isolering). Nu värmer jag huset med 2 llvp och pelletskamin, samt har mekanisk frånluft och satt ventiler i sovrum.Utan att va optimistisk borde jag väl kunna räkna på cop 2 i min uppvärming totalt, så besparingen i pengar borde inte bli mer än 3500kr. Avdraget filterbyten så 2500kr runda slängar.Sen lär konvertering till vedeldning vattenburet ske inom närmsta åren alternativt bergvärme. Vilket borde göra besparingen ännu mindre?Vet att jag missat saker i mitt resonemang, men vad? Och hur mycket bortsett från nuvarande mekanisk ventilation blir det med FTX, förutsatt jag tar bort allt radon givetvis med en sug.Enligt mitt resonemang blir ju break even 20 år på ett FTX ur rent ekonomisk synpunkt då investeringen blir runt 50-60k efter bidrag och ROT. Tack på förhand/Micke
Återkommer med stenlunga om ett tag