0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard : Tror du att den minskade elförbrukningen kan ha berott på något annat? En mildare vinter exempelvis?Om inte så låter det ju mycket bra! Lägg gärna upp bilder!
Till sist så hade jag eventuellt också tänkt installera en avfuktare. Jag tänkte att jag skulle prova med en billig kondensavfuktare. Dessa fungerar ju inte i låga temperaturer, men eftersom behovet av avfuktning är störst på sommaren så borde det väl kunna funka?
CiteraNär det gäller isolering av kantbalkarna så är det klart bäst om du isolerar utvändigt, själv har jag varit inne på att isolera invändigt som du tänkt, men blivit avrådd av "betongare" som varnar för att kantbalken kommer att suga åt sig fukt, då du sätter en "fuktspärr" (isolering) på insidan av kantbalkarna. Detta kan innebära issprängning av betongen i kantbalkarna ingenting som jag vill veta av i alla fall.Ja, jag tycker också iofs att det känns mer rätt att isolera utifrån.Men jag såg en artikel (http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=359) där det stod att man skall isolera inifrån.Problemet med att isolera utifrån är (i mitt fall) att jag inte kommer åt på alla ställen pga garage osv.Om man isolerar utifrån, räcker det i så fall att isolera den del som är under marknivån, eller bör man isolera hela kantbalken? Jag tycker inte att det blir så snyggt om isoleringen syns ovanför markninån...
När det gäller isolering av kantbalkarna så är det klart bäst om du isolerar utvändigt, själv har jag varit inne på att isolera invändigt som du tänkt, men blivit avrådd av "betongare" som varnar för att kantbalken kommer att suga åt sig fukt, då du sätter en "fuktspärr" (isolering) på insidan av kantbalkarna. Detta kan innebära issprängning av betongen i kantbalkarna ingenting som jag vill veta av i alla fall.
Älvsbyhus använder för övrigt INTE Munters. De har såvitt jag vet Woods kondensationsavfuktare.