Hej
I mitt hus idag har jag ett fungerande men gammalt Bacho Minimaster FTX-aggregat (från 83-84) inbyggt i köksfläkten. Då köket framöver ska renoveras är planen att ta bort FTX-aggregatet från köksfläkten och ersätta med en modernare variant på vinden.
Vinden är isolerad och rör finns framdraget, åtminstone ungefär till där jag tänkt mig placera aggregatet.
Jag har inte tänkt utöka/ändra befintliga luftkanaler annat än för anslutning av nya aggregatet.
Huset är uppvärmt med direktverkande el och luftluftvärmepump.
Några frågor om FTX system:
+ Vilket aggregat kan tänkas lämpligt till ett hus med uppvärmningsyta/ventilationsyta om ca 200 kvm?
Krav:
Tidsstyrning med veckoprogram(t.ex för att öka luftcirkulationen 1 timme varje morgon för vädring)
Fjärrkontroll(trådlös?) så aggregatet kan manövereras från köktet istf vinden.
+ Kan man, som lite mer än normalhändig amatör, installera själv och ha rimlig chans att lyckas med arbetet? Hur går man tillväga med intrimning av aggregatet? Finns detta att köpa som tjänst?
+ Är det rimligt/vettigt att ta uteluften/tilluften till aggregatet från kattvinden, som möjligen håller lite högre lufttemperatur än utomhusluften?
Finns några särskilda risker med detta? (ökad fuktighet/kondens/mögelpåväxt etc)
Jag har fått förslag från två företag på två olika lösningar.
Företag A har offererat en lösning med aggregat på vinden, men verkar inte särskilt intresserade av att utföra jobbet.
Företag B anser jobbet svårt att uppskatta och föreslår en lösning med erättningsaggregat i köksfläkten, vilket jag helst undviker.
Tips på firmor som kan tänkas göra det här jobbet mottages tacksamt.
Jag bor i Täby, norr om Stockholm
mvh/Patrik