Hejsan.
(Jag vet inte om detta är rätt forum för en sådan här fråga, men passar det sig inte så ber jag gärna någon moderator att flytta tråden någonstans lämpligare.)
Bakgrund.
Jag har ett hus byggt -81. Inga radiatorer utan all värme är luftburen. I källaren står en stor avlång värmeåtervinnare med elbatteri av äldre sort. Har aldrig sett något liknande innan så jag vågar inte gå in på det djupare än så (jag är ung). Men utan att göra några några större efterforskningar så verkar det vara en värmeväxlare där man blandar tilluft med cirkulationsluft. Det sitter en mindre fläkt som driver in frånluften i aggregatet. Och det sitter en större cirkulationsfläkt som för runt luften i huset.
Problemet är att det har börjat komma mycket oljud från cirkulationsfläkten. Så mycket att jag knappt kan köra systemet på annat än högsta varvtal.
När jag tar ut fläkten så ser jag att hela "rotordelen" som sitter på motorns axel är skev. Den har förmodligen fått sig en rejäl kyss någon gång och skapar nu oljud/obalans.
Jag har letat som en galning på nätet efter något liknande att sätta i. Men hittar inget ställe som säljer till privatpersoner. Och jag vet ärligt talat inte om vad det är exakt jag letar efter. Företaget som tillverkat fläkten en gång i tiden har gått i konkurs sedan läge så det spåret har kallnat.
Så min första fråga är. Vart kan jag få tag i en fläkt att ersätta min gamla?
Kan jag köpa bara "rotordelen" lös utan att byta motorn. Jag är ganska övertygad om att motoraxeln är rak.
Lite info om cirkulationsfläkten följer nedan.
220V 50Hz
Fläkten går i fyra lägen. 72V, 99V, 120V och 176V. Jag vet inte om detta är något alla fläktar klarar?
Bottenplatta. 320x280mm
Totalmått - H 390 . B 300 . D 420 mm
Sen har jag funderat vidare lite. Jag tvivlar på att detta system har så hög verkningsgrad.
Kan inte räkna på det i nuläget då allt står stilla men en idé om att riva ut hela skiten och köpa en FTX med roterande växlare börjar kännas mer o mer intressant.
Det går trots allt dubbla kanaler i huset.
Dock såklart helt beroende på vad och hur scenariot med cirkulationsfläkten utspelar sig.
Råd tips och allmän hjälp uppskattas jättemycket!
Mvh Jens