0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej, stop and go har ju de flesta tillverkare labbat med vid det här laget, så det är definitivt ingen ny teknik. Ny i Japan kanske? Eller ny för Mitsubushi?
Men det var nog en hybridbil där man dels ville kunna starta snabbt och ofta och dels vill kunna återföra ström tillbatteriet vid motorbroms...
Rent spontant så ser jag detta som något som rapplarså fort bilarna får några år på nacken så lär detta bli något som man gärna varit utan?.detta kom väll på Wv lupo 2001 som för övrigt är den snålaste bilen till dags dato med sina 2,8l/100kmså deras "Nya teknologi" var inte så ny..
En sak som jag funderat på är hur varmhållningen av katalysatorn sker på elhybrider och s,n,g bilar. S,n,g blir det väl inte så långa stopp på så det inverkar men tex Prius måste ju ha nån lösning på varmhållningen eller blir det en massa kallstarter som skitar ned innan katalysatorn är varm igen?
Bilar med denna funktion har nog ett lite tuffare batteri än man brukade ha förr, man märker även att den laddar mer vid motorbroms (har en elkylväska som märkbart varvar upp) än när man kör i uppförsbackar med belastning.
Fick det på köpet i min A3 med 2 liters TDI.Den stänger alltså bara av motorn om man står med friläge och släpper upp kopplingen, förutsatt att det inte är jättevarmt eller motorn är kall osv, ibland ser man symbolen överkryssad och då vill bilen köra motorn, kanske pga strömförbrukning eller batterinivå.Bilar med denna funktion har nog ett lite tuffare batteri än man brukade ha förr, man märker även att den laddar mer vid motorbroms (har en elkylväska som märkbart varvar upp) än när man kör i uppförsbackar med belastning.Tycker det fungerar perfekt, är det så det stör så finns en stor fin knapp i mittkonsollen som man stänger av det med.