Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skulle ni köpa denna teknologi ?  (läst 6684 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4734
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Skulle ni köpa denna teknologi ?
« Svar #15 skrivet: 02 oktober 2011, 10:40:39 »
Nej, stop and go har ju de flesta tillverkare labbat med vid det här laget, så det är definitivt ingen ny teknik. Ny i Japan kanske? Eller ny för Mitsubushi?

Nej, ny är tekniken inte. Men man måste också ha den i bilar som alla kan betala. Mitsubishi Colt (en sådan som i filmen) fick jag för ca. 90 000 SEK (ca. 10 000 EUR). Och den var ny och hade 0 km. Colten görs i Europa vad jag vet. Nedcar i Born/ Nederländerna.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4734
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Skulle ni köpa denna teknologi ?
« Svar #16 skrivet: 02 oktober 2011, 10:43:57 »
Men det var nog en hybridbil där man dels ville kunna starta snabbt och ofta och dels vill kunna återföra ström tillbatteriet vid motorbroms...

Tror det finn ngt sådant också i Colten.

Det vad det tydligen märks jämfört med Corsan är att motorn bromser mindre. I alla fall verkar det så.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4734
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Skulle ni köpa denna teknologi ?
« Svar #17 skrivet: 02 oktober 2011, 10:45:26 »
Rent spontant så ser jag detta som något som rapplar
så fort bilarna får några år på nacken så lär detta bli något som man gärna varit utan?.
detta kom väll på Wv lupo 2001 som för övrigt är den snålaste bilen till dags dato med sina 2,8l/100km
så deras "Nya teknologi" var inte så ny.. ::)

om sagt kan man också stänga av det via en knapp.

Men Mitsubishi Colt är en av de mest pålitliga fjordon som det finns idag  Thumbsup tror inte att jag får problem med detta.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4734
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Skulle ni köpa denna teknologi ?
« Svar #18 skrivet: 02 oktober 2011, 12:36:51 »
Vad tycks om den här ?


Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Skulle ni köpa denna teknologi ?
« Svar #19 skrivet: 03 oktober 2011, 19:30:02 »
GAH! efter 0:57 på Ewalds Yarislänk så har dom mixat ljudet lustigt så mina öron/hjärna får fnatt.  :D
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Skulle ni köpa denna teknologi ?
« Svar #20 skrivet: 03 oktober 2011, 19:41:02 »
Som svar på trådfrågan, nej. Den dyraste bil jag köpt var en leasingbil som gått 14000 mil/ 3 år. Den är jag rädd om och servar väl. Lägger hellre 1/2- 1 mille i mellan när jag byter husbil någon gång. Personbilar är inte lika intressanta för mig.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Skulle ni köpa denna teknologi ?
« Svar #21 skrivet: 03 oktober 2011, 23:38:54 »
En sak som jag funderat på är hur varmhållningen av katalysatorn sker på elhybrider och s,n,g bilar. S,n,g blir det väl inte så långa stopp på så det inverkar men tex Prius måste ju ha nån lösning på varmhållningen eller blir det en massa kallstarter som skitar ned innan katalysatorn är varm igen?
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2750
  • Karma +6/-1
SV: Skulle ni köpa denna teknologi ?
« Svar #22 skrivet: 04 oktober 2011, 11:58:40 »
En sak som jag funderat på är hur varmhållningen av katalysatorn sker på elhybrider och s,n,g bilar. S,n,g blir det väl inte så långa stopp på så det inverkar men tex Prius måste ju ha nån lösning på varmhållningen eller blir det en massa kallstarter som skitar ned innan katalysatorn är varm igen?

Det är precis samma problem som för en bil med mekanisk drivlina och bränsleavstängning vid motorbroms - där kallnar ju katalysatorn i långa utförsbackar. På hybridbilar gäller det väl helt enkelt att ha tillräcklig stor batterikapacitet för att inte förbränningsmotorn ska behöva starta och stoppa alltför ofta. Förmodligen håller katalysatorn värmen längre då motorn står stilla än då det - som med mekanisk drivlina under motorbromsning - pumpas kalluft genom den.

En del bilar har ju en extra, liten "för-katalysator" som sitter alldeles intill grenröret, just för att kunna komma igång snabbare och ge någon slags avgasrening innan den stora katalysatorn har blivit varm. Det är speciellt vanligt på bilar med tvärställd V6-motor, där det blir ganska långt avgasrör mellan den främre cylinderbanken och huvudkatalysatorn.
En annan lösning som har blivit vanlig från ca 2001 och framåt (men det fanns redan på 90-talet hos en del bilar, t ex Saab NG900) är en eldriven luftpump som blåser in luft i motorns avgasportar för att ge en efterförbränning av CO och HC innan katalysatorn har blivit varm. När katalysatorn har kommit igång måste luftpumpen såklart stängas av för att inte "utspädningen" av avgaserna ska störa lambdaregleringen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Skulle ni köpa denna teknologi ?
« Svar #23 skrivet: 05 oktober 2011, 17:04:17 »
Fick det på köpet i min A3 med 2 liters TDI.

Den stänger alltså bara av motorn om man står med friläge och släpper upp kopplingen, förutsatt att det inte är jättevarmt eller motorn är kall osv, ibland ser man symbolen överkryssad och då vill bilen köra motorn, kanske pga strömförbrukning eller batterinivå.

Bilar med denna funktion har nog ett lite tuffare batteri än man brukade ha förr, man märker även att den laddar mer vid motorbroms (har en elkylväska som märkbart varvar upp) än när man kör i uppförsbackar med belastning.

Tycker det fungerar perfekt, är det så det stör så finns en stor fin knapp i mittkonsollen som man stänger av det med.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2750
  • Karma +6/-1
SV: Skulle ni köpa denna teknologi ?
« Svar #24 skrivet: 06 oktober 2011, 11:19:22 »
Bilar med denna funktion har nog ett lite tuffare batteri än man brukade ha förr, man märker även att den laddar mer vid motorbroms (har en elkylväska som märkbart varvar upp) än när man kör i uppförsbackar med belastning.

Det där med att styra generatorn från motorstyrsystemet för att t ex ladda mer än vanligt vid motorbroms och/eller stänga av laddningen vid fullgas är en lösning som Chrysler patenterade någon gång på 80-talet, den finns t ex implementerad i varenda gammal Dodge B250 van. Patentet löpte ut för ca 5-10 år sedan och sedan dess är tekniken fri att utnyttja för alla biltillverkare, bl a har ju BMW skrutit våldsamt över det.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4734
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Skulle ni köpa denna teknologi ?
« Svar #25 skrivet: 07 oktober 2011, 14:05:29 »
Fick det på köpet i min A3 med 2 liters TDI.

Den stänger alltså bara av motorn om man står med friläge och släpper upp kopplingen, förutsatt att det inte är jättevarmt eller motorn är kall osv, ibland ser man symbolen överkryssad och då vill bilen köra motorn, kanske pga strömförbrukning eller batterinivå.

Bilar med denna funktion har nog ett lite tuffare batteri än man brukade ha förr, man märker även att den laddar mer vid motorbroms (har en elkylväska som märkbart varvar upp) än när man kör i uppförsbackar med belastning.

Tycker det fungerar perfekt, är det så det stör så finns en stor fin knapp i mittkonsollen som man stänger av det med.

Precis, så fungerar det.

Sen beror det ju vad bilen kostar också. Det måste ju kunnas finansieras av vanligt folk .... Mitsubishi Colt är ju inte så dyrt jämfört med andra likvärdiga bilar.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4734
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Skulle ni köpa denna teknologi ?
« Svar #26 skrivet: 09 oktober 2011, 10:09:16 »
Så här ser det ut. Batteriet verkar vara "kraftigare" än vad den var hos Corsan. Har också mer Ah. 61 AH .... Opel hade bara 36 Ah vad jag minns.


Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!