Vi hade en Koks-gruva här innan (den sprängdes föresten med en klorex/socker-bomb på 80-talet av ett gäng ungdommar).
Hur som helst så ville man ju prova....mycket eld i järn-pannan, och sen i med stenkolen... skiten slocknade efter ett tag

ny konsultation med de gamla...och enligt deras beskrivning fixade jag en riktig ved-brasa.....fullt drag och sen fyllde jag upp gott och väl halva pannan med koks. Efter detta gick jag upp och satte mig, förväntningarna var små efter förra misslyckandet. efter ca 15 min hörde jag ett konstigt ljud nerifrån källaren...sprang ner. hela pannan ristade...tempnålen rusade, och när jag öppnade påfyllningsluckan såg det ut som nån tänt en 1000W-lampa inne i pannan.
Ytorna var så heta att det stormkokade mot dessa.
Igen med alla luckor och på med varmvattenkranarna på fullt för att kyla.
Aldrig mer koks ....pann-väggarna slog sig och alla radiatorer fick luftas mm

Så får ni riktigt drag i bädden....blir det riktigt hett. Jag vet

Mång år efter detta var jag hemma hos ett yngre par, som ville ha värmepump för att deras "vedpanna" var så svåreldad...väl i källaren såg jag att det var en stenkolspanna. jag förklarade detta för ägarna, samt vad stenkol var...och de visade mig förvånat logen de hade med konstiga säckar de inte förstod innehållet i

Det var en loga på säkert 500 kvm fylld till taket med koks....