Jag har upptäckt att vår FTX ventilation är helt död.
Detta i samband med att sotaren var här för att rensa frånluftskanalerna.
Dock har jag haft på känn att ventilationen har varit lite väl tyst sedan vi flyttade in ( Maj i år ), men inte tänkt så mycket på detta då luften inte känts dålig på något sätt. Nåväl, jag behöver hjälp, tips och idéer innan jag tar hit ventservicefirma.
Jag har ett RDAA 1-4-0-1
Matningen är styrd från en femstegstrafo RE 1,5 och jag har 220 V mellan plint 1 & 4 på RDAA och på plint 3 är spänningen i dom fem olika stegen helt enligt el-schemat.
Har även dammsugit till och frånluftsfilter så dom skall vara okej.
Utrustningen har två termostater och två överhettningsskydd och dessutom en driftskondensator och det är nog någon av dessa som jävlas skulle jag tro.
Har läst om ett liknande problem med samma sorts aggregat men inte fått klarhet i hur problemet har lösts.
Extremtermometern skall bryta vid 8+ så om den givaren är knas så skall inte tilluften gå men den skall inte bryta frånluften om jag fattar rätt.
Elschemat jag nämnt finns här på sid 5:
http://www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter-system/produkter/aldre-produkter/3dfdfbc7-6177-48c3-b62a-7b2277adf533Kom igen med frågor och tips, det är lite tröttsamt att felsöka ensam med ringa erfarenhet av detta.