Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RDAA 1-4-0-1 Stendöd  (läst 4548 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterOlausson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
RDAA 1-4-0-1 Stendöd
« skrivet: 28 september 2011, 22:14:22 »
Jag har upptäckt att vår FTX ventilation är helt död.
Detta i samband med att sotaren var här för att rensa frånluftskanalerna.

Dock har jag haft på känn att ventilationen har varit lite väl tyst sedan vi flyttade in ( Maj i år ), men inte tänkt så mycket på detta då luften inte känts dålig på något sätt. Nåväl, jag behöver hjälp, tips och idéer innan jag tar hit ventservicefirma.

Jag har ett RDAA 1-4-0-1
Matningen är styrd från en femstegstrafo RE 1,5 och jag har 220 V mellan plint 1 & 4 på RDAA och på plint 3 är spänningen i dom fem olika stegen helt enligt el-schemat.
Har även dammsugit till och frånluftsfilter så dom skall vara okej.

Utrustningen har två termostater och två överhettningsskydd och dessutom en driftskondensator och det är nog någon av dessa som jävlas skulle jag tro.

Har läst om ett liknande problem med samma sorts aggregat men inte fått klarhet i hur problemet har lösts.
Extremtermometern skall bryta vid 8+ så om den givaren är knas så skall inte tilluften gå men den skall inte bryta frånluften om jag fattar rätt.

Elschemat jag nämnt finns här på sid 5: http://www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter-system/produkter/aldre-produkter/3dfdfbc7-6177-48c3-b62a-7b2277adf533

Kom igen med frågor och tips, det är lite tröttsamt att felsöka ensam med ringa erfarenhet av detta.

Utloggad PeterOlausson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RDAA 1-4-0-1 Stendöd
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2011, 13:43:48 »

Har kommit en bit till med felsökningen och har kopplat förbi extremtermostaten men utan resultat.

Skall byta startkondensator nu.

Är det samma skit så får jag ta ned motorerna för att undersöka dom.
Att båda två är kass är ju så långsökt det kan bli men man måste ju kolla allt.....


Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: RDAA 1-4-0-1 Stendöd
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2011, 22:47:10 »
Lägg ett inlägg på byggahus.se under ventilation. Fler ventmänniskor där
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad PeterOlausson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RDAA 1-4-0-1 Stendöd
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2011, 18:22:07 »

Lämnade in motorerna på min gamla arbetsplats och dom konstaterade att båda är trasiga.....
Nya motorer för cirka 4,5k ink moms.

Nåväl, så är läget.

Utloggad aheden

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RDAA 1-4-0-1 Stendöd
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2011, 21:41:23 »
Då sitter vi i samma skit då...
Tycker dem tar bra betalt för dessa motorer när det finns andra "vanlig" kanalfäktar som ser ut att ha samma prestanda för halva priset.
såg typ Östberg LPK 100B tycker jag ser ut att motsvara RDAA-99-03 motorn och ser lika ut på bild har dock inte hittat några mått på själva motor och själva fläkten.

Det känns sådär att punga ut 4500 - 5000 på ett aggregat som är 30år, när jag misstänker att det finns modernare saker som fungerar bättre. Har dock inte ekonomin just nu för att göra den uppgraderingen.

///A
Tycker de är skönt när man kan fixa saker själv

Utloggad PeterOlausson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RDAA 1-4-0-1 Stendöd
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2011, 20:05:17 »

30 år är ju bättre än mina 13 år ;)

Jag får beställa härifrån - exakt samma beteckning och märke som dom trasiga
http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Reservdelssortiment/Radialfl%C3%A4ktar-utan-k%C3%A5pa/R4E160-AB01-12

Lite flyt dock eftersom Länsförsäkringar backar upp med cirka 35% av kostnaden så det svider inte lika hårt.
Givetvis suger detta eftersom jag är nybliven egenföretagare och pengarna öser inte direkt in i uppstartfasen :/

Utloggad aheden

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RDAA 1-4-0-1 Stendöd
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2011, 22:51:17 »
Tack för tipset!
Jag har ju febrilt sökt på fläktwoods eget produktnr... har inte tänkt på att motorn är från ebm. Det där måste vara samma motor som jag ska ha också.
Men blir lite fundersam på kondensatorn, den jag har nu är på 4µF och båda motorerna är kopplade via samma. Beskrivningen på den där motorn säger att kondensatorn ska vara på 2µF. Kan det vara så att det gäller när man bara har en motor och att man måste dubbla när µF värdet när den ska "driva" två motorer? eller ska man köpa två kondensatorer och köra dem separat hur nu det ska kopplas.

J

///A
Tycker de är skönt när man kan fixa saker själv

Utloggad PeterOlausson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RDAA 1-4-0-1 Stendöd
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2011, 23:06:01 »

Jag har också en 4µF kondensator och det är just för att det är två motorer som skall startas.
Den köpte jag på ELFA.se för cirka 60 spänn.

Du löste mitt problem - jag hade ett brytskydd på motorerna som behövdes återställas manuellt så nu jävlar fungerar till och frånluften.

Nu med onyktra ögon ser jag att det står i manualen att motorerna har temperaturbegränsare som kan lösa ut och att dom återställs via en knapp på motorerna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!