Hejsan!
Bor i ett enplanshus med källare i Skåne, byggt 74-75 och vi har nu tagit tag i den där frågan om ventialtion. Jag har nog gnällt ett bra tag om saken (jag är hemma dagtid och rör mig mer i huset) och ÄNTLIGEN har maken upptäckt bristen i ventilationen (krävdes världens fuktigaste sommar för att det skulle hända..)

Vi har självdrag (..hm ja det sägs så iaf!) och installerade bergvärme för ett par år sedan.. har öppen spis i källaren men utan insats, så det blir inte att vi hjälper luften upp på den vägen direkt (eldar aldrig / murstocken blir aldrig varm).
Iaf hyrde jag in lite kunnig hjälp (konsult / ej offert för något) för att prata lite med denna.. om ventilation allmänt och om våran specifikt. Han var trevlig och hjälpsam och hade mycket att säga.. men man blev ju kvar med en del frågor och funderingar generellt.
Vi behöver både få in luft och få ut luft.. källaren har tillräckligt många ventiler att ta in luft ifrån - men övervåningen har bara EN (gästtoa) och det var tydligen på tok för lite (vi sover idag med lite öppet fönster i sovrummet iaf.. men ja.. det är ju inte kanske en varaktig ventilationslösning haha).
Vi har inga paxfläktar någonstans (varken uppe eller nere, men tanken var såklart att installera sådan när vi renoverade vissa utrymmen.. som bad /tvättstuga osv). Det enda vi har som suger in luft.. är spisfläkten, som är på när vi lagar mycket mat.. aldrig annars.
Såå.. förslagen han gav oss är:1. Några paxfläktar i källaren.. och några inluftmojänger i sovrummena uppe.. (plus paxfläkt även där i badrummet) och de paxfläktarna borde tydligen vara på dygnet runt på en lämplig hastighet.
2. Efter just våra förutsättningar så kunde man tydligen också sätta en lite kraftigare fläkt i snickarbon/ett av källarens stora rum.. och dra några rör kors och tvärs (dvs till toaletten och tvättstugan därnere i källaren och badrummet uppe - det handlar inte om så mycket rör .. utrymmena ligger samlade).. och låta den suga ut alla rum samtidigt typ..(istället för paxfläktar alltså)
3. Värmeväxlare på vinden, med allt vad det innebär. För komfort var det tydligen perfekt.. men med tanke på att vi hade/har bergvärme så är det tydligen inget som lönar sig ekonomiskt (mer komfort då).. har vi tur går systemet på plus minus noll i slutänden när det är dags att köpa nytt.. men han sa också att det fanns lite pengar att tjäna in på att göra lite rördragningar själv..
Vad tror ni? Någon lösning som låter bättre än den andra? när vi summerade lite generellt (medan vi pratade) så var ju förslag 1 o 2 ganska likvärdiga (några tusenlappar till för förslag 2).. sen när vi tog steget över till värmeväxlaren så ökade prisklassen markant.. han sa runt 50 000 inkl rördragning osv..
Vad skulle ni tippa på att det kostade att dra in en värmeväxlare.. och är det svårt att göra själv? alltså rördragningen.. vad kostar själva värmeväxlaren??
MAIN ISSUE i HUS: Luften står stilla, källardoften har blivit påtaglig och börjar smita uppåt.. i övrigt är det mest att allt är så instängt.. kan liksom lukta gammalt på nått vis..
Hoppas någon har tankar eller funderingar.. och kanske lite priser och kunskaper ..
HA en trevlig kväll,
MVH Sandra