Min svåger gjorde en variant på detta.. Han har en riktigt gammal 1800-tals flygel på gården. Han sågade bort golvbjälkarna och fyllde upp med leca till en viss nivå, sedan kom en cementbil och gjöt uppepå lecan. (lecan blandade sig med cemeten) Syftet med detta var enl honom att lecan skulle absorbera ev markfukt samt "isolera" något mot att ha en helt oisolerad platta. Jag var inne i flygeln en vinter för några år sedan och visst.. golven var kalla men inte extremt.. det hade nog varit värre om han inte använt lecan.
Leca i krypgrunder vetitusan.. har hört blandade meningar om detta, de flesta negativa.. Varför skulle lecan göra det mindre fuktigare? Även om den absorberar fukten så måste den ju tillslut släppa ifrån sig den på något sett.. I fallet med min svåger så värmer (lägre rf) han ju aktivt upp lecan/plattan i.o.m rumsluften, men i krypgrunden är det ju kallt, vilket ökar risken för kondensering både med och utan leca.
Är det inte bättre att täppa till ventilationen och sätta en avfuktare i kombination med t.ex hygropro? Du lär väl få en ökad fuktbelastning från marken i.o.m att plasten är bristfällig och det är där hygropro kommer in och endast startar avf. när behovet finns..