0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
#1 om en toalettstol från Gustafsberg kostar hälften på tyska byggvaruhus jämfört med svenska så är något fel.Om exakt samma koppling kostar 30 på Rinkaby och 80 hos rörmokarn så tjänar någon onödigt mycket pengar.#2 det andra fenomenet är påslaget som hantverkarn gör. Pratade med min snickare. "Jag kan ju beställa virket själv och utnyttja min rabatt?" (vi anlitar samma byggvaruhus). Nix, han vill köpa själv, med sin rabatt. "Då får jag kanske del av den, då?" Nixpix, det är en del av hans inkomst. Fortfarande för lite konkurrens i Sverige. Och folk (konsumenter) är alldeles för fogliga.
Det bästa vore om det blev som Ricakrd förslog. Kunden köper alla saker och talar om för mig som röris hur han vill ha det, och jag bygger för 1000 kr i timmen inklusive maskinhyror.Då slipper jag ha garantier för annat än läckande rör. Och kunden kan handla från ungern om han vill.
I praktiken har jag nästan alltid köpt hos lokala rörfirman, även om de är onödigt dyra. Bara en gång fick jag ihop en stor nog order för att anlita Rinkaby.Jag gillar killen bakom disken. Får jag fel del kan jag åka ner och byta den. Får jag delar över kan jag lämna tillbaks dom, och de fixar en ny faktura. Eftersom jag är en hygglig kund får jag (varierande) rabatt. De ger mig gratis tips och kloka råd. Behövs det åker de ut (och debiterar för nöjet, förstås).Men nästan tredubbla priset är fortfarande för mycket!Det var det ena problemet. Det andra är att en svensk tillverkare kan exportera en produkt och sälja den för halva priset mot det svenska byggvaruhuset. Det visar att den svenska marknaden inte riktigt fungerar som den borde.Som konsument kan man åtminstone vara medveten om detta, och erbjuda ett visst motstånd. Tycker jag.