Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r elbolag göra sÃ¥här?  (läst 1235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Får elbolag göra såhär?
« skrivet: 17 september 2011, 09:40:16 »
Jag tog ett 3 månads tillsvidarepris på ett elbolag i mars 2011, jag pratade med elbolaget och gjorde klar för dom att jag efter 3 månader ville ha det rörliga spotpriset eftersom jag hade tänkt ta ett fast abbonemang på hösten.

Tiden gick och jag åkte på semester och var borta 6 veckor, under denna period så dam det ner ett brev i brevlådan där det stod att mitt 3 månaders avtal skulle övergå till en 1 åring när 3 månader avtalet gick ut,
dvs ett erbjudande, sedan stod det att om jag inte hörde av mig inom 2 veckor så var det likställt med att jag accepterade det nya avtalet och det skulle börja gälla, eftersom jag då precis åkt till brasilien så överskred jag ju givetvis dessa 2 veckor och vips så hade jag ett avtal som jag inte ville ha.

När jag tog min 3-månaders så poängterade jag att jag ville ha spot-pris när 3-månads avtalet gick ut och säljaren bedyrade att givetvis så blev det så.

Jag har nu retat mig på detta hela sommaren och nu när man ser hur lågt elpris det är, nu på hösten när jag hade tänkt ta en 1-åring ja då blir man än mer förbannad.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Får elbolag göra såhär?
« Svar #1 skrivet: 21 september 2011, 20:44:01 »
Ta reda på när chefen för det bolaget åker på semester, skicka honom någon skitgrej du täljt till med kniv och erbjud honom att "Få ett nytt unikt designat konstverk en gång i veckan till vrakpriset 25000:-/mån." Om han inte hör ifrån sig inom två veckor är det liktydigt med att avtalet börjar gälla från dags dato.
300 lax om året, katching Thumbsup

Kan de, kan du...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29437
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får elbolag göra såhär?
« Svar #2 skrivet: 22 september 2011, 13:56:41 »
Normalt så får man inte sälja på detta sättet, men för el gäller ju speciella regler.
Elbolaget får ju inte bara stänga av strömmen om du inte är hemma och kan svara så jag tror de har vissa undantag på grund av detta.

Men eftersom du i förväg har träffat ett avtal (muntligt iofs) om att fortsätta med korttidsavtal så kan du alltid ta upp detta med elbolaget om att du faktiskt hade ett muntligt avtal som de nu brutit. Men blir det tvist så blir det ju svårt att bevisa att du hade ett muntligt avtal...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Får elbolag göra såhär?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2011, 15:02:10 »

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1981
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Får elbolag göra såhär?
« Svar #4 skrivet: 26 september 2011, 20:04:20 »
Negativ avtalsbindning brukar vara förbjudet.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!