Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skadlig ozon frÃ¥n luftvärmepumpar?  (läst 4571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cajotor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skadlig ozon från luftvärmepumpar?
« skrivet: 13 september 2011, 15:34:38 »
Hur mycket ozon släpps ut i inomhusluften från från luftvärmepumpar som har elektrostatiska filter eller plasmafilter? Är det någon som vet något om koncentrationen av ozon? Är det någon som känner lukt av ozon från sin luftvärmepump? Ozon skadar lungor och luftvägar även i låga koncentrationer. Det tillåtna gränsvärdet för 8 timmars exponering är 200 mikrogram per m3 och nivån får aldrig vara högre än 600. Man känner lukten av ozon vid ca 40 mikrogram per m3. Men om man känner lukt av ozon så kan koncentrationen mycket väl vara högre än gränsvärdet, dvs skadlig!

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Skadlig ozon från luftvärmepumpar?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2011, 20:49:53 »
Jag har aldrig hört talas om att någon skulle mått dåligt p.g.a ozon framställt av en värmepump... Tror inte att koncentrationen har en chans att komma upp i de gränsvärden som WHO (0,12ppm) och EU (0,055ppm) satt upp. Hygieniska gränsvärden i Sverige är satt till 0,1ppm, vilket i praktiken innebär (förenklat) att vid koncentration om 0,1ppm får man arbeta där max 8timmar/dygn) Naturligt i luften finns ca 0,01-0,15ppm ozon.
Om vi utsätts för koncentrationer om 0,1-1,0ppm kan man drabbas av symtom som huvudvärk, halstorrhet och "röda ögon". Vid högre koncentrationer om upp till 100ppm kan bland annat astmaliknande symtom förekomma. Det finns inga rapporter om allvarliga skador vid användandet av ozon under de dryga  100 Ã¥r som gÃ¥tt sedan man upptäckte det. Jo det verkar det göra föresten -> "Ospecifika kromosomskador har noterats hos yrkesverksamma vid
exponering för 0,6 mg/m3 under 1 - 3 år." (AVS 2000:1)

Vi känner lukten av ozon (kloraktigt) redan vid 0,02ppm,(ofarligt), betänk då hygiensika gränsvärdet = 0,1ppm.

Jag har aldrig känt någon ozonlukt från en värmepump, bara bakterielukt som kan uppkomma på sommaren med mycket AC-drift. (p.g.a kondensvatten). Om nu plasmafiltret skulle framställa tillräckligt mycket ozon så borde ju detta neutralisera "unklukten", vilket den inte gör.

Jag tror du kan vara lugn :)
« Senast ändrad: 13 september 2011, 21:06:19 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Cajotor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skadlig ozon från luftvärmepumpar?
« Svar #2 skrivet: 30 september 2011, 22:43:00 »
RÄTTELSE
I mitt inlägg 13 sept 2011 angående eventuell ozon från luftvärmepumpar är storleksordningen på de koncentrationsvärden som angivits fel! Koncentrationerna är angivna i pikogram per m3 INTE mikrogram per m3! Jag har bett moderator om att rätta men inte fått någon respons. Beklagar!

Tack till "dennisson" för ett bra svar på mina frågor.

Johansv

  • Gäst
Johansv
SV: Skadlig ozon från luftvärmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 10 september 2014, 23:17:22 »
Hur luktar ozon?
När jag kör min sprillans nya värmepump med kyla, så luktar det lite "klor" på högersidan. Skulle detta kunna vara ozondoft eller är det bara all ny plats i maskinen som luktar? :-\
/johansv

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Skadlig ozon från luftvärmepumpar?
« Svar #4 skrivet: 11 september 2014, 16:10:15 »
Ozonlukt är den lukt man kan känna i samband med gnistbildning och elektriska ljusbÃ¥gar, t ex frÃ¥n gamla elverktyg,  hushÃ¥llsapparater och andra elmaskiner med kraftig gnistbildning vid kolen, vid fysiklabbar med ljusbÃ¥gar i skolan osv. Det kan ocksÃ¥ lukta ozon om gamla s k kvartslampor.

Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!