0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bygger inte trygghetsvakten på att du skall täta ventilationen?Annars får du väl värma hela världen för att sänka fukthalten under ditt hus?Nej tydligen inte. 1 ventilationshål ska hållas öppet för att få lite cirkulation.
Har ni gemensam krypgrund under hela radhuslängan, inga tvärgående balkar som separerar de olika lägenheterna?Om du sätter in en sorbtionsavfuktare och tätat all ventilation mot grannar + utåt men kör fläkten hela tiden så kommer du inte att störa ventilationen av den övriga krypgrunden då avfuktaren på så sätt omsätter ca 30-70 m3 luft beroende på vilken modell du väljer.
Vår krypgrund är delad av tvärgående betongväggar mellan varje radhus. Eftersom jag bor i ett av hörnradhusen så är de övriga beroende av mina uteluftsventiler(2 st). Frågan är om jag får täta dessa?
Hur ser det ut UNDER huset, finns inte tvärgående betongbjälkar även där (vet du hur det ser ut i krypgrunden, eller gissar du)Finns inga ventiler på långsidorna?Går det inte ta upp några nya ventiler hos grannen...Även om du bara har en ventil öppen och kör med trygghetsvakten så kommer du att fa drag genom din krypgrund, den lilla effekt som den har kommer (under vissa tider) inte att räcka till för att få ned fukthalten. Oberoende vilken avfuktare du väljer så krävs det att du minimerar luftväxlingen för att de skall få önskad effekt.Finns jordlukt i eller under huset idag skall du definitivt köpa en sorbtionsavfuktare, täta ventilationen, och köra fläktarna hela tiden, detta skapar dels ett undertryck under huset som gör att jordlukten inte kommer in i bostadsutrymmet, dels ger det en kontrollerad ventilation av grunden. Detta i kombination med en låg och kontrollerad fukthalt är enligt mig den bästa garantin för att inte drabbas av ett sjukt hus.