0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,sitter i situation att välja aktiv lösning mot fukt i krypgrund. Jag hade en expert som inspekterade grunden han förordade Trygghetsvakten, främst pga driftskostnaden för avfuktare är högoch att det är maskinella begränsningar på livstid.Dock har jag konkluderat med att i min grund sitter luftspalterna i höjd med blindbotten och varmluftskuddeeffekten för TV uteblir.Jag kommer troligtvis att investera i en kondensavfuktare.Det begrundar jag i:1) Hög energieffektivitet ca 50% av förbrukning jfr med adsorbtion (energimyndighetens test 2007 1,6l/kWh jfr med 0,9 vid 10C)2) låg anskaffningskostnad ca 2000-4000 för kondensavfuktare. jfr 11000-24000 adsorbtionsavfuktare3) Om det inte ger det resultat jag önskar kan jag alltid köpa annan lösning vid senare tillfälle.4) Störst avfuktningsbehov på sommaren och då är temperaturen gynnsam för kondensavfuktaren.5) Visserligen är inte kondensavfuktaren "industrialiserad" på samma sätt som adsorbtionsavfuktare och kanske inte lever lika länge som adsorbtionsavfuktarna men trots allt är inte garantitiden lika för bägge maskiner.6) Användbarhet: lite mer pill att få kondensavfuktaren att köra. Känns som att sorbtionsavfuktaren är mer Plug and Play.7) Förhoppningsvis när kondensavfuktaren dör åldersdöden (om ett par år) så finns bättre tekniska lösningar tillgängliga.Det tråkiga i sammanhanget är väl att man inte på förhand vet vilket avfuktningsbehov som föreligger och huruvida det hade varit möjligt med andra alternativ. Jag planerar att plasta grunden och täta ventilerna samt därefter koppla in avfuktare med hög genomströmningshastighet.Jag har svårt att förstå motivationen för sorbtionsavfuktaren när man har läst energimyndighetens test:http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftavfuktare/?tab=2Det känns som att huvudmotivationen för adsorbtionsavfuktaren ligger på att den klarar låga arbetstemperaturer med bibehållen kapacitet. Men om man tillför lika mycket värme i genom t.ex ett 500W element som en adsorbtionsavfuktare drar så tror jag att temperaturen i grunden hamnar på ett par grader varmare.Det är frestande att bara betala Anticimex och låta dem göra jobbet så vi får väl se hur det blir med saken. Tiden med familjen blir ju lidande ju mer innovativa lösningar man försöker fixa själv.