0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Från toan och ut tycker jag det naturligaste vore att ta en ventilationspipa i skorstenen som ju går tätt förbi...
Man får förstås inte koppla in ventilationen från toan på en kanalsom används som rökgång
Jag kan flika in i denna diskussion att jag efter samtal med lokal venttekniker kommer att göra enligt:Idag har jag endast frånluft via murstocken, en ventil i källaren i tvättstugan, en ventil i mellanplan i en liten toa, samt köksfläkten och en frånluftsfläkt på övre plan i toaletten/dusch. Samtlig frånluft sker i murstocken. Ingen tilluft finns i form av spaltventiler eller övriga don.Detta kommer byggas om enligt:På kronan ansluten till murens imkanal montera en systemair TFSK 160. Ta bort frånluftsfläkten i toa/duschrum. Montera erforderliga spaltventiler/tilluftsdon i torra utrymmen.Hur detta i praktiken kommer att fungera vet jag inte med tanke på köksfläktens kapacitet som överstiger frånluftsfläktens, men det lär visa sig.
Efter lite fundering fram och tillbaks tror jag det blir enklare att montera kanalfläkt på kattvinden än att hacka nytt hål i skorstenen.Är Fresh "TL98F dB" hörbart mycket tystare än en vanlig "F 90"?
Lösningen med fläkt på skorsten funkar bäst om man inte eldar. Då kan man bygga en suglåda på skorstenen och montera in en fläkt. Ska man däremot kunna elda blir det besvärligare och oftast blir det inte vackert. Inte omöjligt men besvärligare. Att ha en sugande frånluftfläktfläkt och tryckande köksfläkt är ett "big no no" i min branch. Övertryck i imkanalen innebär i praktiken tilluft i WC eller annat utrymme när du kör köksfläkten på max. Det är ju ditt hus och den enda som kommer lida är ju du själv fram till den dagen du säljer eller bygger om igen. Sotaren kanske kommer med ett påpekande men i övrigt blir det ju ingen besiktning av utfört arbete./Raptor
Vad rekommenderar du att göra?