Jag hade en kompis som är vent kille hemma hos mig i veckan och vi mätte ventilationen i huset som består av mekanisk frånluft.
Jag skulle ha ca 80 l/s i frånluft. När jag justerat in varvtalet på fläkten för att få det så har jag såpass mycket undertryck i huset att huset vill suga luft genom skorstenen till min vattenmantlade spis. Man märkte det när jag öppnade dörren till eldstaden så tog huset luft det hållet. Felet beror ju på att jag har för få tilluft ventiler i huset. Det sitter bara 3 st i källaren. Inga på markplan . Trots att jag inte har några dörrar stängda så verkar det som att inte ovanvåningen kan suga luft i från källaren. Brukar inte det utjämna sig i hela huset? I källaren drog det inte nämnvärt mycket i dom få tilluftventilerna där sitter. Så jag får sätta in till att börja med två till där uppe. Ett smidigt ställe att sätta dom på är bakom ett par rejäla radiatorer i hallen där det är en ganska tunn vanlig trävägg bakom. Kanske ca 90 mm. Resten av huset har 200 mm siporex och sen tegel. Så det är inte så roligt att borra i.
finns det några speciella ventiler att sätta bakom radiatorerna?. Eller går det bra med vanliga fresh 100?. Där sitter 28x30xT. Alltså ganska tjocka Triplex sektionsradiatorer från Lenhovda. Dock bara 30 cm höga men ca 140 cm långa. Tänkte att placera en fresh 100 bakom varje till att börja med. Då får jag in ytterliggare nästan 20 l/s. Sen hamnar det nog en till i köket om det inte hjälper. Vad vi kunde mäta hade jag bara ca 40 l/s in i huset och 80 ut. Men huset läcker väl en del. Hur mycket är det ett nytt hus får läcka? Jag har fortf vissa gamla fönster i källaren som man känner att det drar lite genom. Tycker bara det är konstigt att jag har så kraftigt undertryck på markplan. Varför utjämnar sig inte trycket i hela huset?