Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken typ av ventilation?  (läst 12688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andyman84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vilken typ av ventilation?
« skrivet: 28 augusti 2011, 11:37:11 »
Hej! Har ett 1-plan hus med källare från LB-hus byggt 69.
Tänkte att jag skulle förbättra ventilationen. Idag ser den ut såhär.
Friskluftsventiler i källaren alla rum. (Gillestuga, Hobbyrum, Matkällare, Verkstad, Tvättstuga/Badrum, Förråd)
På markplan har vi en ventil i klädkammaren, i badrum och toalett ventiler som sitter i taket och ut genom yttertaket (ingen fläkt).
Har förändrat en del detta året. Oljepannan är utbytt mot luft/vatten från IVT. Alla fönster är bytta till fönster från kronfönster med U-värde på 0.77.
Vad ska jag göra med ventilationen? Har funderat på att sätta in friskluftsventiler typ http://fresh.se/p71973/p71973_swe.php?lastpage=71973&id=23&table=PRODUCT_58394 och kanske en frånluftsfläkt till badrum och toalett som jag tänkt placera uppe på vinden.
i källaren blir det nog bara en fuktstyrd fläkt i tvättstuga/badrum.
Vilka alternativ har jag? Vilken typ av ventilation är bäst för mitt hus/mest ekonomisk?
Är FTX ett alternativ?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2011, 23:43:43 »
FTX är ett alternativ om du känner att du vill ha bästa möjliga ventilation till minsta möjliga kostnad i drift. Problemet är ju att man då måste ha rör till alla bo-rum för tilluft och rör för alla våtrum och kök för frånluft. Beroende på hur din vind ser ut kan detta lösas mycket enkelt och smidigt.

Även 1.5 plans villa är smidigt då rören kan gå i kattvind och isoleras där. Dock kan du i princip inte nyttja kanttvindarna därefter då isolerade rör tar MASSOR med plats. :(

Om du har en vind som går att nyttja tror jag du landar på typ 80 000 för ett FTX med rör, ventiler och allt om du lejer ut jobbet. Ett FTX aggregat kan även stå i källaren så klart.

Ska du ha självdrag som du har så är ju principen att ha tilluft i alla rum och frånluft i våt/kök.

Om du ska ha kontinuerlig forcerad frånluft så måste du väl fundera lite på hur du undviker att det kommer upp fuktig luft från källaren till boytan. Rikligt med tilluft brukar vara viktigt.

Jag tror att jag som ett minimum hade kört med forcerad kontinuerlig frånluft.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2011, 20:44:11 »
Hej Andyman!  JodÃ¥ ett rätt inställt/injusterat FTX-system ger väl den allra bästa ventilation och luft som man kan fÃ¥ i en bostad, men det kostar ocksÃ¥ en hel del givetvis när det gäller bÃ¥de installation inkl fortlöpande service och underhÃ¥ll i form av filterbyten, rengöring mm. Den elektriska driftskostnaden för aggregaten är väl annars ganska överkomlig och varierar väl beroende pÃ¥ aggregat och fabrikat allt frÃ¥n ca 800-900 kwh/Ã¥r och upp till ca 1200-1300 kwh/Ã¥r. Här kan du ta del av lite info om FTX-ventilation om du sÃ¥ önskar:
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Din-ovriga-energianvandning-i-hemmet/Ventilation/FTX-system/
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Sa-har-tycker-husagare-om-sina-FTX-aggregat/
http://www.energimyndigheten.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Ren-vinst-att-stada-sin-FTX-ventilation/
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/FTX-aggregat-hus-med-190-m-boyta/?tab=3
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=svxg87rv&gInitPage=131

F.ö så tycker jag väl att du har ganska bra grundförutsättningar för att kunna skapa en bra ventilation och luftväxing i ditt hus oavsett årstid med undantag då förstås för att du idag har en s.k självdragsventilation samt saknar en del inluftsventiler i utrymmen uppe i bostadsvåningen.
Dina funderingar om att sätta en frånluftsfläkt som kontinuerligt suger luften från badrum, toalett mm är ju helt rätt, dra gärna ihop rörkanalerna från dessa utrymmen till en lite större rörkanal kanske och sätt dit en kanalfläkt och komplettera gärna den med en varvtalsstyrning så att du kan reglera luftflödet efter behov om du så önskar.
Det normala när det gäller en sådan här vanlig s.k F-ventilation är då att man mekaniskt och kontinuerligt suger luften från alla våtutrymmen inkl köket, och inkl de våtutrymmen som finns i källaren. I köket har man ju oftast en separat köksfläkt med egen rörkanal och köksfläktkanalen får inte blandas ihop med övriga ventilationskanaler som du har till våtutrymmena.
Ny inluft tar man dÃ¥ in via väggventiler alt fönsterventiler till alla övriga utrymmen i huset som t.ex sovrum, samvaroutrymmen, vardagsrum mm, sÃ¥ det är alltsÃ¥ dessa utrymmen i bostadvÃ¥ningen som du dÃ¥ behöver komplettera med inluftsventiler.  :)

Här finns lite att läsa om olika slags ventilationssystem i hus:
http://www-v2.sp.se/energy/ffi/ventilation.asp
http://www.lindab.se/dokumenter/BrVillaventilation.pdf

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad andyman84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2011, 18:07:46 »
Tackar för svar och hjälp. Känns ju som att det kommer ta en livstid att få det att gå ihop ekonomiskt med FTX.
Blir nog så att jag sammankopplar frånluft från bad och toalett med en fläkt på vinden och ut genom taket.
I tvättstugan i källaren sätter jag en fuktstyrd frånluftsfläkt.
Hur gör jag i kök? Där är ju bara frånluft när fläkten är igång, alltså ca en halvtimme om dagen.
Ska jag sätta en frånluftsventil som jag kopplar ihop med bad och toalett i taket där också?
Är väggventilen jag nämnde bra. Finns ju ett 30-tal att välja på bara från http://www.fresh.se/.

Utloggad andyman84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2011, 18:18:14 »
Satte ju in fönster från kronfönster och det finns ett ventilationsläge på dessa. Är det tillräckligt?
http://www.kronfonster.se/images/pdf/Premium.pdf

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2011, 18:26:13 »
Hur gör jag i kök? Där är ju bara frånluft när fläkten är igång, alltså ca en halvtimme om dagen.
Hej Andyman!  Ja när det gäller köket sÃ¥ har du ju rätt i att du fÃ¥r en bättre (forcerad) utsugsventilation när köksfläktsmotorn är igÃ¥ng (oftast allt för bra dÃ¥ t.om). ;) Men du glömmer kanske här att även när köksfläkten är helt avstängd sÃ¥ fungerar ändÃ¥ den här utsugskanalen för köksfläkten som ett utsug via det självdrag som nästan alltid finns, sÃ¥ detta är inget problem utan utsugsventilationen frÃ¥n köket kommer att fungera ganska bra även när köksfläkten är helt avstängd. :)

Mvh Raffen. 
« Senast ändrad: 30 augusti 2011, 19:59:10 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad andyman84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #6 skrivet: 03 september 2011, 07:19:20 »
Har ordnat en bild över källaren. Idag sitter väggventilerna där det är röda prickar. Bör inte dom 2 i dom stora rummen flyttas dit jag ritat grönt? I tvättstugan tänkte jag sätta fuktstyrd frånluftsfläkt.

Utloggad andyman84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #7 skrivet: 17 september 2011, 17:03:31 »
Tjena!
Har nu satt in friskluftsventiler i huset. Det blev Fresh TL-80F-dbs.
Ska nu bygga mitt frånluftssystem. Hur gör jag detta?
Har en toalett och ett badrum som jag tänkte dra ihop rören till och sätta en kanalfläkt uppe på vinden och ut genom taket.
Vilka rör och vilken storlek ska jag ha? Vilken fläkt? Behöver jag någon ljuddämpare, var placeras den? Ska rören isoleras, med vilken typ av isolering isåfall?
Idag är det självdragssystem, fyrkantiga ventrör, vet inte vilket material det är tillverkat i.

Utloggad andyman84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #8 skrivet: 21 september 2011, 10:04:22 »
Är det ingen som kan tipsa om hur jag pÃ¥ bästa sätt bygger mitt frÃ¥nluftssystem. Dimensioner pÃ¥ rör och om jag behöver ljuddämpare mm? Tack  :)

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #9 skrivet: 21 september 2011, 19:20:51 »
4-kantiga grå? rör låter som såna där med misstänkt asbestinnehåll?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #10 skrivet: 21 september 2011, 19:51:10 »
Som SgtArdbeg skriver så är dina fyrkantiga gråa trummor troligtvis av eternit som innehåller asbest.

Försök att ersätta dem om du kan, 125mm spiro brukar passa i samma hål, bara att täta lite runt om.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Nathaliie

  • Gäst
Nathaliie
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #11 skrivet: 22 september 2011, 13:52:59 »
Vilka rör och vilken storlek ska jag ha? Du ska dra ut luft anpassat efter rummets storlek eller vad rummet ska användas till. Man brukar säga att toa eller badrum med öppningsbartfönster behöver ca 10 liter frånluft, med ej öppningsbart fönster kan det vara bra att dra ut 15. Man brukar räkna med 0,35*m2. SÅ när du vet hur mycket luft som ska ut vet du kanalstorlek. Men tror det skulle räcka med en 100-kanal. Högst 125-kanal.
Vilken fläkt? Vilken fläkt du ska ha är beroende på hur mycket luft som ska ut och längden på röret osv.
Behöver jag någon ljuddämpare, var placeras den? Den kan placeras där den får plats! ja, ljuddämpare rekomenderas.
Ska rören isoleras, med vilken typ av isolering isåfall? Beror på om rören ligger i ouppvärmt utrymme eller ej. Annars bara vanlig lamellmatta.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #12 skrivet: 23 september 2011, 13:18:46 »
Hej Andyman!  Ja när det gäller köket sÃ¥ har du ju rätt i att du fÃ¥r en bättre (forcerad) utsugsventilation när köksfläktsmotorn är igÃ¥ng (oftast allt för bra dÃ¥ t.om). ;) Men du glömmer kanske här att även när köksfläkten är helt avstängd sÃ¥ fungerar ändÃ¥ den här utsugskanalen för köksfläkten som ett utsug via det självdrag som nästan alltid finns, sÃ¥ detta är inget problem utan utsugsventilationen frÃ¥n köket kommer att fungera ganska bra även när köksfläkten är helt avstängd. :)

Mvh Raffen.

Njaaa, det här bör vi nog tänka över en gång till...
Jag håller med att man oftast har självdrag i spiskåpan när fläkten är avstängd, men INTE om du har mekanisk frånluft i övriga huset. Då blir det snarare tilluft via fläkten även om man har satt Fresh-ventiler. Jag skulle absolut ha satt ett frånluftsdon för grundflöde i köket. Gärna ovanför diskmaskinen eller diskbänk och sett till att det är backspjäll i spisfläkten.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad simclimber

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #13 skrivet: 24 september 2011, 21:16:44 »
och hur blir det om jag drar ut min luft framför luft/luft värmepumpen. Jag har bara pumpen för att köra värme, aldrig kyla. Jag vill ta vara på den uppvärmda luften som jag ventilera ut via kanalfläkten. Luft/luft pumpen sitter nu på väggen men jag tänker lyfta upp den så att den sitter på taket och ta vara på värmen från det svarta taket, funderar då på att dra ut röret för frånluften där oxå.
Tänker att det är bra så här års men har vissa funderingar kring hur det blir när det 20 minus ute. Kan bli en del is när fuktig badrumsluft möter kallt agregat.

Intresserad av andras tankar och erfarenheter!

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vilken typ av ventilation?
« Svar #14 skrivet: 25 september 2011, 08:42:40 »
och hur blir det om jag drar ut min luft framför luft/luft värmepumpen. Jag har bara pumpen för att köra värme, aldrig kyla. Jag vill ta vara på den uppvärmda luften som jag ventilera ut via kanalfläkten. Luft/luft pumpen sitter nu på väggen men jag tänker lyfta upp den så att den sitter på taket och ta vara på värmen från det svarta taket, funderar då på att dra ut röret för frånluften där oxå.
Tänker att det är bra så här års men har vissa funderingar kring hur det blir när det 20 minus ute. Kan bli en del is när fuktig badrumsluft möter kallt agregat.

Intresserad av andras tankar och erfarenheter!

Tätare avfrostningsintervall kommer att döda en eventuell besparing. Förångaren i utedelen ligger under 0grader även när det är några plusgrader ute så det är inget jag skulle rekomendera. Att sedan ha pumpen på tak kan också det i sig vara tokigt om man får mycket snö som virvlar runt plus att den är svår att komma åt för service.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!