Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bubbla som spricker?  (läst 3450 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Bubbla som spricker?
« skrivet: 25 augusti 2011, 22:22:05 »
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=5d4hpg88&gInitPage=34
"Löneutvecklingen för VVS montörer skenar"
Och det är i den branschledande tidningen VVS-forum.
"35% av montörernas arbetstid är förluster."
sid 36-37.
Är det en bubbla? Eller är det rimligt?
Vad är orsaken?

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2011, 23:25:02 »
Hehe, nåt att stoppa i halsen på svågern... fast jag vet att hans lön har inte skenat på måånga år.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2011, 08:49:28 »
Orsaken är nog att det är för stor konkurrens om arbetstillfällena. Hur många VVS'are går arbetslösa?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2011, 09:19:20 »
Brist på rörisar alltså. Men varför det?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2011, 10:16:20 »
Brist på rörisar alltså. Men varför det?

Kanske samma anledning som den kroniska bristen på läkare och tandläkare? Branschorganisationer / skrån som lobbar för att hålla ner antalet utbildningsplatser och motverka utlandsrekrytering, för att därigenom pressa upp lönerna och säkra anställningar åt dem som redan är etablerade i yrket.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2011, 10:44:28 »
Dessutom har lobbyisterna lyckats göra det väldigt svårt att starta nya företag (Krav på cerifieringar, ackrediteringar, lärlingstider o.s.v.)
Sonen började förra veckan vvs-utbildningen, sÃ¥ han verkar ju fÃ¥ en bra lön i alla fall om han fÃ¥r jobb.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2011, 11:47:19 »
Det är konstigt att vi inte ser mer polska vvsare. Alla vvvsare jag känner tjänar enormt med pengar.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2011, 11:59:18 »
Har dom "säker vatten"?
Annars gäller ju inte hemförsäkringen...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #8 skrivet: 26 augusti 2011, 12:33:43 »
Det är konstigt att vi inte ser mer polska vvsare. Alla vvvsare jag känner tjänar enormt med pengar.
;D jag har fixat många jobb efter Polska VVSare, dom är säkert duktiga på sitt sätt men det är svårt att översätta Polsk standard till Svensk.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #9 skrivet: 26 augusti 2011, 22:54:47 »
jobbar dagligen med utlänsk arbetskraft, och det är bara att inse att vissa saker bör utföras av svensk arbetskraft. Men det finns många bra snickare och de är duktiga på stenarbeten typ kakel o klinker.
Och bästa av allt är att när du tar hem bra polacker för jobb, så jobbar de 12 timmar per dag så det blir lite gjort också

var o hämat diverse på ett hyvleri denna vecka. Var där 0700, där var det takbyte på gång med tre snickare på plats. 0755 åker jag därifrån. På 55 minuter hade de tre svenska hantverkarna gjort vad? En hade gått upp på taket, de andra två stod på backen o prata. Den på taket prata med de två på backen. Dvs på de 55 minuterna dvs 3timmar som de debuterat hade de inte gjort ett dugg.
« Senast ändrad: 26 augusti 2011, 23:14:44 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2011, 07:45:20 »
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=5d4hpg88&gInitPage=34
"Löneutvecklingen för VVS montörer skenar"
Och det är i den branschledande tidningen VVS-forum.
"35% av montörernas arbetstid är förluster."
sid 36-37.
Är det en bubbla? Eller är det rimligt?
Vad är orsaken?

Lite samma sak i Finland också, för mycket tomgång samt felaktiga beslut från arbetsledningen
Lönen här har inte stigit ovanför det vad andra bransher har och det får man väl tacka de gästarbetare som binder sig att jobba för halva vår lön...
Men det som ligger i dagens ljus är kvaliteten på jobben, gästarbetaren gör ett hyggligt jobb kvalitetsmässigt när det gäller rutin-arbeten som övervakas av förman på plats, skickas samma personer ut på renoveringsobjekt och skall tänka själva så "kakkar det på sig"

En sak som återigen har visat sig sant är att yrkeskunskap hittas inte i böcker, där finns enbart inledningen till kunskap som ger erfarenhet inom yrket!
Det som kommer ut ur skolorna idag är bedrövligt erfarenhetsmässigt, gäller både montörer och högre utbildade :-\
"Nybakade" ingenjörer anställs som övervakare av storsaneringar, enda erfarenhet är tre somrar som hjälpreda till VVS-montörerna...
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2011, 07:58:03 »
Polska VVSare? Isf bara dessa som är utbildade i Sverige. De från Polen är duktiga på att snacka!
Varenda en koppling läcker i min sons hus. De "visste" inget om stödhylsor. Nu ska allt rättas till!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #12 skrivet: 29 augusti 2011, 15:24:52 »
Polska VVSare? Isf bara dessa som är utbildade i Sverige. De från Polen är duktiga på att snacka!
Varenda en koppling läcker i min sons hus. De "visste" inget om stödhylsor. Nu ska allt rättas till!

Just att "glömma" stödhylsor är alltför vanligt även bland svenska rörmokare som arbetar åt välrenommerade firmor.
Och ett kanske ännu värre problem är montörer som konsekvent drar åt klämringskopplingar alldeles för hårt så de spricker efter några år, ibland med stor vattenskada som följd. Det lär ha funnits yrkeslärare på gymnasieskolor som under hela 70- och 80-talen lärde ut att klämringskopplingar ska dras för kung och fosterland och helst en bit till.
Ibland finns det ju åtdragningsinstruktioner som anger att kopplingen ska dras för handkraft och sedan så-och-så långt till. Det stämmer kanske bra för kopplingar av ett visst märke, men sen får man kopplingar av ett annat märke med annan stigning på överfallsmuttern och de blir alldeles för löst eller hårt dragna om man följer instruktionerna för det förra märket.
För övrigt är det något anmärkningsvärt att man i VVS-sammanhang nöjer sig med att ange hur långt kopplingarna ska dras i antal varv, i alla andra branscher där man använder något liknande klämringskopplingar (t ex hydraulik) drar man dem med momentnyckel till föreskrivet moment, istället.
Själv brukar jag dra dem så att röret just så pass sitter fast, sedan släpper jag på vatten och kollar om det är tätt, om inte så efterdrar jag med trycket på tills det slutar läcka, torkar torrt noga och kollar några gånger under närmaste veckan att det fortfarande är absolut tätt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Bubbla som spricker?
« Svar #13 skrivet: 29 augusti 2011, 15:32:54 »
Det kan vara tätt veckan du utförde jobbet. Men sen efter 6 mån kan det börja läcka!

Stödhylsor + flytande packning + moment = tätt.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!