Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rördimention till enrörssystem. Ändring.  (läst 4834 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Rördimention till enrörssystem. Ändring.
« skrivet: 04 oktober 2005, 13:40:40 »
Jag har tänkt dra nya rör till mina radiatorer och undrar vilken dim jag skall dra?
Det blir sex radiatorer på en slinga och fyra på en och tre till källaren, alla ettrörs. Jag har fått tips om att det räcker med dim 15 curör på varje slinga, kan det stämma? Eller skall jag satsa på pex dim 16?
Jag hade tänkt ha dim 22 curör fram till fördelningen till de olika slingorna.

Det jag har i dag är stålrör dim 20 med avstick stålrör dim 10 och mellan tillopp och retur på varje radiator sitter det någon typ av strypbricka i röret som tydligen har en viss förmåga att försvinna med åren.

Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

Jag har ändrat mig.Jag bygger om till två-rörssystem. Jag tror det blir bättre funktion med det.

« Senast ändrad: 05 oktober 2005, 13:30:04 av Norrbotten »
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad KeJo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rördimention till enrörssystem. Ändring.
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2005, 19:23:50 »
Sök på http://www.rettig.se/ efter ett program som heter PurmoMaster2006.
Ladda hem det och lägg in dina radiatorer så ser du vilken rördimension du ska ha.
Är dom för grova så får du för låg hastighet så att det kan bli luftfickor = avluftningsproblem. Har du för smala rör så kan du få hastighetskorrosion. Det ska ligga mellan 0,3-1 m/s.
Tänker själv att bygga om till tvårörs.
/Kent

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rördimention till enrörssystem. Ändring.
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2005, 22:33:35 »
Tack för tipset :)
Jag har hört att man ska efterstäva så att använda så grova rör som möjligt när man kör med värmepump, kan det stämma ?
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad KeJo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rördimention till enrörssystem. Ändring.
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2005, 08:59:54 »
Vet ej men man ska ha så stora radiatorer som möjligt för att vp:n då kan gå med lägre framledningstemp = högre COP.
Kan man sänka framledningstempen från 50-35 grader C så spar man ca: 2 kW/år om huset har ett värmebehov på drygt 20 000 kW.
/Kent

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34959
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rördimention till enrörssystem. Ändring.
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2005, 09:25:37 »
Grovt räknat kan man säga att man skall ha dessa dimensioner.

Radiatoreffekt ansluten till slinga: (vid 50/40/20 gr) (DT 30)

1 kW = 15 mm rör
2 kW = 18 mm rör
4 kW = 22 mm rör
>8 kW = 28 mm rör

Efter värmepumpen men före fördelaren går det bra med några meter 22 mm rör trots att det enligt denna dimensionering är för lite, det hänger ju naturligtvis ihop med rörlängder, antal böjar mm vad som passar bäst.

Även jag rekomenderar dock Rettigs Purmomaster för att få fram rätt dimensionering av rören.

15 mm är för lite för en hel slinga, 18 mm är en uddastorlek, dessa kopplingar kostar ofta lika mycket eller mer än 22 mm kopplingar. det enklaste är därför att köra med 22 mm i stammarna och 15 mm i avsticken till radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Rördimention till enrörssystem. Ändring.
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2005, 10:04:35 »
 
Hej

Här är hur mitt system skall se ut. Enligt Rickard har jag för klena rör.

Ändrat med blått

 
Citera
                                                                                               Rad 800W (kök)
                                                                                               Rad 600W (dator rum)
                                                                                               Rad 800W (Sov 4)......>..............15.................
                                                                                               Rad 800W (Sov 2)                                      :
                                                                                               Rad 800W (Sov 1)                       :
                                                                                                         :                    :         
 VP cirk .VVX.>....  15 m kulvert...mark rör 22.AV..............RV......15........:.....15.....>.......:......15.........: 
              :                                                                      :                  :                                         :         :
              :                                                                     :  Fläkt konv 2000-4000W (Vard BV  )        :   Rad 1000W (All rum OV)
              :                                                                     :  RV              :                                        :  Rad 800W(allr OV) :
 ACK TANK                                                                      :                   :                                        :   Rad 600W  Rad 600W (Vard BV)
 Shunt ....?                                                                                                                                      Rad 600W (Sov 3)
                                                               Golv shunt med egen cirk. P   :                                      rör dim  15 mm
       :                                                                              :                  :                                          :        :
       :                                                                              :                  :                                          :        :
 Retur VP ....<......15m............22.........<..........AV...........AV ...........15....................<..............:........:




Rad effekt 10200-12200värme.(+ golvärme i poolhus och Temp kontroll på fläkt konvektor)
Allt efter VP kurvan. VP+6kW elpatron kör värmen sen. Sc:,h

Värme behov beräkning på ca 8kWh vid -15 Extra  direktv el får stötta vid mer behov.

Bad + WC + Tvättr direkt verk el


« Senast ändrad: 10 december 2005, 16:59:53 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rördimention till enrörssystem. Ändring.
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2005, 21:15:40 »
Nu har jag varit och köpt material.
Enl rörfirman så kan jag köra med 22mm cu som stamledning och sedan göra avstick med 15mm cu.

Många pengar blev det :'( , men det blir nog säkert bra när det blir färdigt (när det nu blir färdigt) ::)
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34959
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rördimention till enrörssystem. Ändring.
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2005, 22:05:58 »
 
Hej

Här är hur mitt system skall se ut. Enligt Rickard har jag för klena rör.



 
Citera
 

                                                                                               Rad 800W............>..............15.................
                                                                                              Rad 1000W                                              :
                                                                                               Rad 800W             Rad 800W                   :
                                                                                                         :                          :         Rad 800W :
 VP cirk .VVX.>....  15 m kulvert...mark rör 20. AV..............RV......20........:.....15.....>.......:......15.........:        :
              :                                                                      :                  :                                         :         :
              :                                                                     :    Fläkt konv 2000-4000W              Rad 1000W   :
              :                                                                    RV                :                                           :        :
 ACK TANK                                                                      :                  :                                          :        :
 Shunt ....?                          
                                                               Golv shunt med egen cirk. P   :                                        rör dim  15 mm
       :                                                                              :                  :                                          :        :
       :                                                                              :                  :                                          :        :
 Retur VP ....<......15m .............20.........<..........AV...........AV .....20 .:.....15....................<..............:........:




Rad effekt 7200-9200W värme.(+ golvärme i poolhus och Temp kontroll på fläkt konvektor)
Allt efter VP kurvan. VP+6kW elpatron kör värmen sen. Sc:,h

Värme behov beräkning på ca 8kWh vid -15 Extra  direktv el får stötta vid mer behov.



Janne, du har sÃ¥ mÃ¥nga cirkpumpar sÃ¥ du skulle kunna köra med 8 mm rör.  ;)

Skämt åsido, visst kan det gå med klenare rör än vad min lilla lathund antyder, men vill man ha ett väl fungerande system utan brus i radiatorer/radiatorkoppel samt full effekt på samtliga radiatorer skall man dimensionera rörsystemet rätt.

Min lilla lathund är ingen vetenskap utan bara ett överslag jag gjort utifrån de värden Purmomaster föreslog i mitt system.

Som föregående skribent skrev brukar fackmännen oftast föreslå 22 mm i stammarna och 15 mm till raddarna.
Går man på dessa värden "kan det inte bli fel" i en vanlig villainstallation.

Ditt största problem borde faktiskt vara kulverten... 30 meter med bara 16 mm invändig dia, det borde ställa höga krav på cirkpumpens kapacitet.
Men kulvertar är dyra, så jag kan förstå ditt val.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Rördimention till enrörssystem. Ändring.
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2005, 21:35:54 »
Tog fram mitt skjut mått och såg att faktiskt hade jag 22 mm pex rör som anslutning liggande i kulverten. Då är jag på säkra sidan så jag går sen ner till elementen till 15mm rör. Elementen har  15 mm anslutning via rad. koppl.


Har beställt damfoss radiatorkoppling 2 rörs 15mm. Sen köper jag handvred till detta (termostater är förbjudna i VP system)

Radiatorerna kostar ca 600:- för de enkla och 1000:-för de dubbla med rabatt pris.
Tvättrum värms sen endast av genomgående oisolerade rör fram / retur.
Resten får gamla VVB+tork ta i detta utrymme.

Min konv med eget arbete kommer då att kosta:

fläkt konv.....5500:-
3 dubbla .....3000:-
4 enkla .......2400:-
___________________
Summa .......10900:-

Plus lite rör, kopplingar, flex slangar etc för 2000:-



Kulvert+golvvärmen gjordes tidigare 2003 tillsammans med nybygge och VP+ ack tank summa 95000:-
Det blir en hel del att konv från direktv el till hus med vattenburen värme. Detta utan bidrag från staten.
« Senast ändrad: 11 oktober 2005, 17:05:20 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rördimention till enrörssystem. Ändring.
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2005, 13:16:44 »
Varför kan man inte köra med termostater i vp system?
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34959
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rördimention till enrörssystem. Ändring.
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2005, 16:12:07 »
Sök på termostater och flytande kondensring, det finns spaltkilometrar om detta skrivet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!