0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det kanske är så att dom håller måttet och tål sol ljus..=)men en sak som jag reagerade på och som garanterat är uttänkt till plastfönstrens fördel är följandejag citerar från hemsidan:Fasaden är orienterad mot sydost och är mycket utsatt för väder och vind.?? varför har man inte monterat dom rakt söderut för sämsta tänkbara, sydost innebär ju att fönstren får sol på morgonen fram till runt 11 tiden, den tid på förmiddan som tempen inte hunnit åka upp på max,samt att dom slipper riktigt starkt solsken?Strategi?vore intressant att se hur detta huset är placerat och på vilket sätt dom utsätts för framför allt uv-ljus.Jag köper inte en fönster fabrikörs tester rakt av även om det låter lovande, bara en tanke detta..=)Plastfönster kanske är framtiden,men när jag sett hur mina fönster samt plast detaljer på husvagnenklarat sig så har man varit skeptisk, men det kanske blivit andra förutsättningar?Dogge
Visst finns det säkert annat som skulle behövas åtgärdas hos mej bla källaren men att byta fönster spar lika mycket eller lite på ett nytt eller gammalt hus .
Ha ha ha, Nu var man för lat och snabb jag uppfattade det som "SP" fönster, dvs tillverkaren sp.. ja men då kom ju saken i ett annat läge..=)Jag byggde för övrigt mina egna 3-glas fönster för en sisådär 8 år sedan, var ett jäkla jobb, välja virke, jiggar, fräsa, virket fick ligga i terpentin och linolja i i månad, etc etc..men dom ser fortfarande ut som nya faktiskt. MEN ALLDRIG MER att jag ger mig på å bygga några fler fönster, så det kanske blir ett par plastisar någon gång i framtiden..=)Dogge
Idag är det svårt att hitta sånt virke iallafall nere där jag bor. Brädgårdarna har mest snabbväxt virke med ringar på flera millimeter.Grattis till dina fönster isåfall, kommer säkert gå i arv till nästa generationMVH/ Stefan
Ja jag minns när jag valde virke, bara rödtonat tätringat kärnvirke och när dom luktade tjära så blev det affär, fast jag kutade runt i veckor och letade virke, svårt för en masstillverkande fönster fabrikör..