0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...så Strip det krävs en del investeringar i verktyg innan det går att göra Alla jobb inom vvs . jag tror mitt vertygskonto skiljer sig en aning mot tex en målare snickare murare elektriker...
Jag klickade på uppdatera för att se om det kommit fler inlägg i tråden och såg att mitt karma sänkts. Det var inte många läsare i ämnet så jag utgick ifrån vem det var. Jag har tänkt att jag inte skall bry mig om just karma, men det blir ändå en "Whatthefuck-vad hände nu?-känsla när man ser att det sänks.Jag får ha terapi på den biten
@smurfen nej man behöver 2 tuber , svetsar man tig rostfritt går det rätt mycket gas både som skydds gas och i handtaget.dubbla uppsättningar A20 O20 lika där . svetsar vi på helger / kvällar jour tid då behöver vi resurser. Nitrogen 20 l flaskan vid provtryckningar . 5 liters när DX maskinerna löddes . luft-luft monterades a5 o5 ja det är enklare att släpa på om man behöver värma löda något på 3 våningen utan hiss . Vi är ett familje företag och 2 som jobbar inom vvspå enbart svets sidan 2 tig svetsar esab 160 amp ren el 303 plasma skärare mig 265 esab plus gas svetsar dryga 100tkr +mFlödes dokumenterande instrument nästan 40 tkr +m Alla dessa lämnas in 1 gång om året ca 7tkr per år.press verktyg 12-108 mannesmann rems viega 12-54 v back rems viega 12-54 m back drygt 100tkrBockverktyg el hydraliska rems 15-28 ercolina 15-42 cu 65tkr med schabloner komplett kylutrustning (osäker ) dryga 50tkr Bara för att kunna rensa filma ett avlopp komplett ja då kostar bil med spolutrustning 1,1mille.(vi har 2) till det behöver man rotskärare roterande munstycken fasta munstycken i hur många olika modeller som helst . vid en snabb invetering ligger det munstycken för nästan 150tkr . till det kommer en kamera utrusning med sökare till så man kan se vart ett tex avlopp gått av ute i trädgården .170tkr +m pullmax vatten dammsugare dryga 10tkr . en speciell fräs maskin för att ta bort sedimenteringar i avlopp 75tkr . slangar för 500 bar hetvatten oooh jag tror sista räkningen va på 130kr metern .Larrika 12 tkr centokap för cu rör 22-108 7tkr . avfuktare 3 st egna fuktprober för egen kontroll gängmaskiner . bara en avgradare för cu rör kostar 1200kr. ridgid betonghåltager upp till 167mm 60tkr komplett plus borrkroner . Bacher oljeinstrument fyrgasmätning 27tkr + en årlig avgift på 4tkr för kallibrering och byte av celler.sen finns alla andra verktyg en vvsare behöver tigersåg handbockmaskiner otaligt med rörtänger slägger rörknivar gängstångsklipp kedjknivar bilmaskiner slagborrmaskiner provtryckningsgrejer elektriska lödmaskiner ridgid klingkap (klingan 1800kr) stegar ja listan kan göra mycket längre. Så ser det ut för mig och det är ur det perspektivet jag skriver .Det är den utrustningen som krävs för att jag ska kunna byta VVB värmepumpar rensa rotskära hetvatten spola dokumentera avlopp. Byta en trasig växlare göra om en rördragning i simhall reningsverk .injustera en villa eller ett bostads område Hotell .sen krävs det lite av en röris när han/hon ska normflödes dimensionera en installation , avlopp beräkna en blandningsventil för vv eller bytet av en växlare . distrubitions nätet för en konvertering . pumpdimensionering av borrhålspumpar . infiltrations system för avlopp. effekt dimensionering av termiska skal . ved sol olja gas fjärrvärme värmepumpar pellets styrsystem kylsystem mm, allt förväntas att vi ska kunna .sen tillkommer alla andra vertyg svetsmasker batterimaskiner handverktyg pass laser ställning stegar rörbänkar gängmaskin moment nycklar hylser fasta nycklar ång utrustning för tining av vatten ooooh så mycket grejer det är .Och allt detta behövs om man jobbar som vi gör med bland annat jour åt fastighetsbolag ombyggnationer av uc-vp system inreglering av värmesystem konstruktion /anpassning av värmesystem spol/fräs/film arbeten för avlopp rådgivning ja allt inom vvs i mina ögon sätt värdens bästa jobb Thumbsupså Strip det krävs en del investeringar i verktyg innan det går att göra Alla jobb inom vvs . jag tror mitt vertygskonto skiljer sig en aning mot tex en målare snickare murare elektriker . detta inlägg är skrivet ur mitt eget perspektiv .så här ser det ut ifrån min firma efter starten för 50 år sen .cocacola
Jag tror karma ibland speglar personligt gillande/ogillande mer än hur inläggen bedöms.Jag tycker jag sett att vissa alltid får massa minus, trots att jag personligen brukar tycka att dessa både skriver sakligt och genomtänkt.Sorry för off topic
Allt är inte nytt Strip . det vore en omöjlighet. kärvt skriver du . ja det är det för att komma dit vi är idag har det tagit 50 år. Ärligt strip tror du jag kan debitera en kund vid ett armatur byte kostnader för en spolbil.men däremot ringer dom när inkommande avlopp är fyllt med rötter eller något annat smaskigt . och då kostar det ett par kroner till. min bukett med pressverktyg som du så fint kallar det ja dom är du glad för att jag har själv den dagen du behöver hjälp. du slapp hyrekostnader hämtning och lämning av hyrda verktyg då dom ingår i min utrustning för att jag ska kunna göra dom jobb du beställer.Du vet strip det finns en del LGH bestånd som är tacksamma för att det finns vvsare med kompletta verktygs utrustningar . det är svårt att få tag på grejer en nyårsafton när 400lgh är utan vatten . cocacola
Att du och dina specialverktyg finns, kommer jag vara oerhört tacksam för den dagen jag behöver dem. Och jag kommer förmodligen få betala blod och tårar för specialkompetens och specialutrustning, det ser jag inget konstigt med alls. Men det känns som vi diskuterar lite olika saker här, du och jag? Att min rörkrökare är bestyckad med transportjetplan, kan göra avancerade hjärtoperationer med sugrör och gaffel och har en egen diskmaskinsfabrik ser jag inte som några argument för att han ska kosta mer än nån annan, när han byter en köksblandare hos mig.