0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men vid en vanlig villa installation som tar i runda svängar 2 dar är det nog vanligast och enklast att hantverkaren gör jobbet och levererar grejerna och sen fakturerar alltihopa på en faktura. Hur skulle det bli om hantverkaren fakturerar vp på förhand kan man göra rotavdrag på 30% på hela summan då. Antar att man får en delfaktura i såna fall men vad händer om hantverkaren inte kommer och gör klart om man endast betalat en delfaktura äger man grejerna i alla fall fast man inte slutbetalat ?
Är jag egoistisk som hostar upp hundratrettiotusen innan jobbet är klart, för att min rörmokare ska slippa ligga ute med slantarna? Det tar jag som en direkt förolämpning och min åsikt börjar faktiskt svagt svänga mot att du förmodligen är en av de oseriösa företagare förtjänar att bli blåst
Varför ska kunden bära hela risken? Vad är det som är så fel med att dela på den?
Nu hade jag turen att tigga hos en firma som visade sig vara helt underbart hjälpsam.Fortsättningsvis kommer jag vara sparsam med delbetalningar - jag vill veta att arbetet blir klart.
Men det var precis just det som satte mig i klistret och därför anser jag att en rimlig delbetalning täcker utlägg och faktiska kostnader, men inte avansen.
Hur ska man som kund veta vad som är rimligt kunden vet ju ofta inte vad borran kostar och vet inte heller vad vp kostar han får ofta men inte alltid ett total pris inkl avans.Givetvis får han ett totalpris inkl.avans,men det är ju hur betalningen eller betalningarna görs upp som är intressant.Om kunden inte vet vad som är rimligt så tycker jag att han ska be om hjälp,rådfråga någon i hans omgivning,eller sitt egna omdöme,det är tycker jag iallafall är en sak som ligger på hans ansvar.Och vilket pris ska man använda nibe 1245 finns ju att köpa billigre på nätet än vad många rörmockare vill ha för den och att gå efter Nibes rek pris går inte heller för dom tycks tro den är gjord av guld.Ja tänk om man kunde få ut vad tillverkaren satt som rek.pris,jag anser nog att köper man via nätet så ska man nog inte blanda in ett rörföretag för installationen,ponera att företaget åtar sig uppdraget så blir det nog inga fasta priser iallafall.Har man ett företag som bygger på varor och tjänster så är ju t.ex tim kostnader och matrl.avansen uträknad för att sälja båda delarna.Får jag t.ex bara in jobb som betyder tjänst-försäljning ja då går det inte ihop sig med övriga kostnader runt ett rörföretag/år.Det betyder i sin tur att tim-kostnaden måste höjas med kanske 100%och det finns det väl ingen heller som vill betala,förrutom när vi servar bilen,då betalar man gärna 1000kr/tim+matrl.
Jag fattar inte varför det skall vara så svårt att ta på sig jobb utan att få sälja materialet, det är väl bara att begära 700 kr timmen + moms så går det väl ihop?Och du slipper ansvar, förutom rena installationsfel.