0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ser inte riktigt problemen...
@Lexus. Nu får du förklara lite. Detta görs ju i tusentals anläggningar runt omi landet. I Skåne är det särskilt vanligt
Nyttigt att läsa alla synpunkter!Vad gäller luft-vatten så har vi varit inne på den linjen. Där är ett problem vart man leder ut kalluften. Ett rejält utblås på Västerlånggatan skulle nog inte vara populärt. Vi har tom. funderat på att installera på taket!Gasen fimpades i alla fall hos oss på 90-talet både internt och till fastighetenLåter alltså som om största farorna är placeringen, dvs att det lutar lite, och att kunna återföra vattnet.
Jag har dock påstått att det kan bli problem, genom att den mottagande brunnen inte hinner ta emot flödet.
Är risken mindre att man får problem att avleda med en mindre anläggning eller spelar det ingen roll?
Har själv utrett borrning av grundvatten till en annan större fastighet i Gamla stan men av olika anledningar jag inte behöver nämna här blev inte installationen av, vi kunde ersätta ca. 50m3 olja med ett grundvattenhål har jag för mig.jag råder er átt ta en av de få firmor som har borrat där förut att sköta detta, det ÄR speciellt att borra i Gamla stan!Det kräver rätt mycket jobb att ta fram kartor över vattenflöden osv. under marken, nu vet jag inte vart detta är men vi var nere ganska nära vattnet neråt slussen!Det är antagligen inte alls omöjligt att genomföra och det är mycket billigare än att borra vanliga energibrunnar, Gamla stan är en juvel för grundvattenuppvärmning fast nu dras fjärrvärmen in på många ställen.
...................Bergets beskaffenhet har heller ingen som helst betydelse för hur bra energiuttaget fungerar eftersom det är energi som finns i stora mängder vattnet vi utnyttjar. Ny energi går över från berget till vattnet över en så stor upptagningsyta att vattnet i stort sett får samma temperatur som orört berg hela året om trots energiuttag.