Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet  (läst 5003 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GeForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« skrivet: 17 augusti 2011, 17:26:55 »
Hej!
Har funderat att köpa en elpanna som värmer upp golvvärman och bruksvattnet i vårt lilla 50m2 stenhus.
Men skulle gärna villa ha en panna som man kan senare koppla in solpaneler in som värmer både bruksvattnet och golvet i huset.
Vilka märken säljer sådana?

tack på förhand!

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19146
  • Karma +15/-14
SV: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2011, 18:05:15 »
Ctc är det enkelt att docka annan värme till och du kan docka en vp till den när du tycker elräkningarna blir för höga det kommer du att spara mer på än solen *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GeForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2011, 18:27:54 »
Tack för tipset!
Du menar säkert CTC ECOEL. Jag tror inte det lönar sig för mig att koppla en vp till detta hus då det är så litet och har dessutom en vedspis mitt i huset, eller vad tror du? Tror du att solpaneler är bortkastade pengar?
CTC EcoAir 105 kostar ju endå runt 35k
Har även funderat på en LuftLuftVP.

Mvh,
Johan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29523
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2011, 19:20:44 »
Här är en rätt billig grej som funkar som du beskriver.
Man kan docka på det mesta på denna.
http://www.nordenberedaren.se/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19146
  • Karma +15/-14
SV: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2011, 19:38:06 »
Tack för tipset!
Du menar säkert CTC ECOEL. Jag tror inte det lönar sig för mig att koppla en vp till detta hus då det är så litet och har dessutom en vedspis mitt i huset, eller vad tror du? Tror du att solpaneler är bortkastade pengar?
CTC EcoAir 105 kostar ju endå runt 35k
Har även funderat på en LuftLuftVP.

Mvh,
Johan

Ja jag tycker vp är bättre solpanelerna är dyrare och kommer endast att ge vv och lite värme vp kommer att spara pengar hela året men som du skriver kan det vara tveksamt om det lönar sig hur många kw bränner du per år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GeForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2011, 19:52:55 »
Här är en rätt billig grej som funkar som du beskriver.
Man kan docka på det mesta på denna.
http://www.nordenberedaren.se/

Tack, den har jag stött på tidigare.
Går det att koppla denna både till golvvärmen och få en fläktkonvektor samtidigt?
Får inte riktigt klart från deras beskrivning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29523
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2011, 21:12:12 »
Tack, den har jag stött på tidigare.
Går det att koppla denna både till golvvärmen och få en fläktkonvektor samtidigt?
Får inte riktigt klart från deras beskrivning.

Saxat ur manualen:
"I toppen av tanken finns möjlighet att ansluta ett mindre system för uppvärmning, tex. fläktkonvektor, golvvärme- eller radiatorsystem. Max effektuttag bör ej överstiga 4kW från GJBT200SF-18(3P) och GJBT250SF-18(3P)."

50 m2 golvvärme borde funka men kopplar du på en fläktkonvektor dessutom så överstiger du väl de där 4 kW?
Jag vet inte hur kinkigt det är, jag tycker väl att 6 kW elpatron borde fixa att värma både ditt lilla hus och varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GeForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2011, 22:39:36 »
Saxat ur manualen:
"I toppen av tanken finns möjlighet att ansluta ett mindre system för uppvärmning, tex. fläktkonvektor, golvvärme- eller radiatorsystem. Max effektuttag bör ej överstiga 4kW från GJBT200SF-18(3P) och GJBT250SF-18(3P)."

50 m2 golvvärme borde funka men kopplar du på en fläktkonvektor dessutom så överstiger du väl de där 4 kW?
Jag vet inte hur kinkigt det är, jag tycker väl att 6 kW elpatron borde fixa att värma både ditt lilla hus och varmvatten.

Vet inte med dej men jag uppfattar det som om man måste välja mellan golvvärmesystem och fläktkonvektorn.
Men oberoende så är det ett intressant val.

Utloggad GeForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2011, 22:42:50 »
Ja jag tycker vp är bättre solpanelerna är dyrare och kommer endast att ge vv och lite värme vp kommer att spara pengar hela året men som du skriver kan det vara tveksamt om det lönar sig hur många kw bränner du per år.

Eftersom huset inte ännu är färdigt men är endast 50m2, välisolerat och 3glas fönster så tippar jag på rikitgt max 10.000kw.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« Svar #9 skrivet: 17 augusti 2011, 23:51:05 »
Tack för tipset!
Du menar säkert CTC ECOEL. Jag tror inte det lönar sig för mig att koppla en vp till detta hus då det är så litet och har dessutom en vedspis mitt i huset, eller vad tror du? Tror du att solpaneler är bortkastade pengar?
CTC EcoAir 105 kostar ju endå runt 35k
Har även funderat på en LuftLuftVP.

Mvh,
Johan

Lönar sig?

En VP är alltid en 1/3 el jf med en elpanna, oberoende av storlek på huset.

Solpaneler skulle jag strunta i om du inte uteslutande nyttjar huset på sommaren för på vintern får du inget.

En VP kostar INTE 35K, särskilt inte för 50m2.
Alla VP oberoende av pris funkar på så litet hus.

I ditt fall så är en LLVP ett utmärkt val.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GeForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2011, 10:30:06 »
Lönar sig?

En VP är alltid en 1/3 el jf med en elpanna, oberoende av storlek på huset.

Solpaneler skulle jag strunta i om du inte uteslutande nyttjar huset på sommaren för på vintern får du inget.

En VP kostar INTE 35K, särskilt inte för 50m2.
Alla VP oberoende av pris funkar på så litet hus.

I ditt fall så är en LLVP ett utmärkt val.

Tack för ditt svar!

Nu menar jag med lönar sig att det inte tar över 20år för återbetalning av pumppen jämfört med om man skulle iställe ha värmen att bara gå på elpatron.

Säljer någon annan liknande system som nordenberedare för lika förmånligt pris?
LV-pump för under säg 40k som ingår allt? Skulle villa värma upp både bruksvattne och värmen, så som nordenberedaren fungerar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29523
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2011, 16:13:53 »
Säljer någon annan liknande system som nordenberedare för lika förmånligt pris?
LV-pump för under säg 40k som ingår allt? Skulle villa värma upp både bruksvattne och värmen, så som nordenberedaren fungerar.

Jepp:
http://www.energicentra.nu/
AAC12 + Traryd tank inkl shunt och elpatron för 37 kkr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GeForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Solpanel som värmer huset och bruksvattnet
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2011, 22:33:41 »
Jepp:
http://www.energicentra.nu/
AAC12 + Traryd tank inkl shunt och elpatron för 37 kkr.

Tack för tipset!
Skall försöka jämföra dom två lite.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!