Hej
Skulle behöva ett eller flera råd om jag ska utöka antalet radiatorer i vårt hus.
Jag är n00b på området men nådde någon slags insikt i samband med att vår Nibe1100 (1998) la av förra vintern - riktigt dyrt!.
När det är riktigt kallt är det lite svårt att få upp värmen i huset (1928), så jag funderar därför på om det kan vara idé att installera fler radiatorer.
I samband med en renovering för två år sedan installerades två st "moderna" radiatorer i källarplan i enlighet med någon slags uträkning av antalet watt per kvm som vvs butiken hade - Det blev skitvarmt, så jag måste strypa dom lokalt (vilket jag förstått att man inte ska göra).
Det som är aktuellt är att på två våningsplan (sammanlagt 200kvm) installera radiatorer, ex v äldre stil från Lenhovda radiatorfabrik. Vad kan bli fel?
Om jag förstår det rätt kan man med fler radiatorer hålla en lägre kurva, och därmed uppnå en högre max avgiven effekt samt ett mindre andel elpatronstid. Dessutom har jag förstått det som att verkningsgraden ökar på själva pumpen.
Tacksam om någon har en tanke som jag kan förhålla mig till.
edit: Tror att jag har ett 2-rörssytem. Hur många parallella linor jag har vet jag däremot inte - gäller det att få dessa lika stora?
Idag är värmesystemet en vild blandning av olika gjutjärnsradiatorer samt 3 rum med golvvärme och som sagt var i källaren panel med konvektorer.
Det viktiga är att det blir bättre och är lönsamt. Perfektion lär jag inte uppnå