Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Säkring löser ut - kompressorfel?  (läst 14825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsm1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Kön: Man
  • Luftvärmepump till poolen
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #15 skrivet: 16 augusti 2011, 13:08:15 »
De har inte frågat om luftledningar (vilket jag inte har), och inte heller frågat om när pumpen dog.

Jag väntar på fakturan som tydligen ska vara på väg. Jag har än så länge bara fått reda på priset på kondensatorn: 1400 kr inkl moms. (50 µF). Bara det känns som rena rånet.

Elkillen som kom var utskickad av firman (poolleverantören). Nästa gång kommer jag inte att fråga om hjälp därifrån...

Kommer med stor sannolikhet att vända mig till ARN.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29232
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2083
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #17 skrivet: 16 augusti 2011, 14:19:19 »
De har inte frågat om luftledningar (vilket jag inte har), och inte heller frågat om när pumpen dog.

Jag väntar på fakturan som tydligen ska vara på väg. Jag har än så länge bara fått reda på priset på kondensatorn: 1400 kr inkl moms. (50 µF). Bara det känns som rena rånet.

Elkillen som kom var utskickad av firman (poolleverantören). Nästa gång kommer jag inte att fråga om hjälp därifrån...

Kommer med stor sannolikhet att vända mig till ARN.

Tydligen så sysslar denna firma också med ocker förutom att bluffa.

Hur fan kan man skylla på blixtnedslag när man inte ens kollat upp din pump ordentligt.

Jag bytte själv en konding på en Weishaupt-brännare, dom tog runt 200 ink moms för en "special-kondning" som skeppades från Tyskland (gängad modell som skulle passa exakt i chassiet).
En ordinär motor-konding går på 150-190:- + moms som uppfyller dina 50uF, att nu Folkpool vill ha 1400:- enbart för en konding är ren ocker, maila tillbaka och fråga om dom står för detta eller om det nu "skulle vara ett misstag där besöksavgiften ev var inkluderad - se till att ha allting skriftligt. Kolla om kondingen är exakt likadan som den som satt i och var trasig (stämmer alla siffror och symboler) - för en Kinakondning kanske kostar 80-90:-, dom har alltså ett påslag isf på runt 1200 %....!!

Om jag har hängt med rätt nu så blev det:
Pump pajar - du ringer Folkpool. Elkille kommer ut och mäter, påstår att kompressorn är slut och att en ny behövs, han mäter enbart när säkringen drar och kollar inte startfunktionen. Sen skriver du här - får förslag - du öppnar pumpen och ser med blotta ögat att kondingen var paj. Sen beställer du en likadan från Folkpool , då säger dessa att kondingen är en förbrukningsvara och i denna röra försöker man då också påskina att den trasiga kondingen förorsakats av ett blixtnedslag, och har nu fått muntligt att enbart kondingen skulle kosta 1400:- ?

Det här är hysteriskt, elkillen gjorde fel - du gjorde rätt och besparade pengar på ett onödigt kompressorbyte som skulle ha belastats firman+jobbet med detta byte och nu vill man klämma dig på 1400:- för en konding. Jag tolkar detta som om att Folkpool har betalat den klantiga elkillen med typ 1325:-, sen har man skickat en utbyteskonding till dig och saftar på för att få igen förlusten för elektrikern.

Kallas i vanliga termer för bedrägeri, firman är välkommen med en kommentar, ge dom max 5 arbetsdagar att återkomma i detta.
« Senast ändrad: 16 augusti 2011, 14:40:24 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad larsm1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Kön: Man
  • Luftvärmepump till poolen
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #18 skrivet: 16 augusti 2011, 15:34:39 »
Jag har en pågående skriftväxling med min leverantör.
Här kommer det senaste...

Hej,
 
Om kondensatorn är en förbrukningsvara ska jag väl själv kunna byta den?
Det finns det inga instruktioner om, inte som jag har sett i alla fall.
 
Jag hävdar att detta är ett ursprungsfel som ska täckas av reklamationsrätten.
En kondensator är inte en förbrukningsvara enligt min uppfattning.
 
Se t.ex.
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/02/Reklamation_inom_3_ar_2010.pdf
En kondensator är ju en fast komponent.
 
Luftvärmepumpen har jag använt totalt 11 månader, jag vet att det inte är den tiden som räknas, men det är dåligt om den inte håller längre.


Svar från leverantör:

Om du klarar att ta bort 2 kablar och flytta till ny så gör annars ta hjälp

Med vänlig hälsning
xxx AB


Jag har nu även bett om förklaring på priset och om det verkligen är meningen att kunderna ska göra bytet själva.
Fortsättning följer...

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Kön: Man
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #19 skrivet: 16 augusti 2011, 17:04:06 »
Du kan ju fråga leverantören om man hade gett samma råd till dig om pumpen varit 3 månader gammal. Alternativt om garantin fortfarande skulle ha varit giltig om du bytt kondensator själv efter 3 månader.

Sen vete tusan om du får byta kondensator själv  Sc:,h  Normalt brukar det stå något med "DANGER! No user serviceable parts inside" på det mesta som innehåller nätspänning och elektronik.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad larsm1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Kön: Man
  • Luftvärmepump till poolen
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #20 skrivet: 16 augusti 2011, 22:13:42 »
Fler mail:

Mitt svar på föregående mail(se tidigare inlägg):

Hej igen,
 
Så du hävdar att kondensatorer är förbrukningsvara och att era kunder ska göra bytet själva?
Sedan vill jag veta vad som är så speciellt med denna kondensator som gör att den kostar 1400 kr.


Svar från leverantör:

Det är lättare än att byta glödlampa i en bil vad säger du till din bilsäljare?
inget alls 50 microfarad köp en på elbyrån om du vill.
Om du vet vad du gör, får du byta enligt lag.
Om du inte vet, kontakta behörig personal,


Mitt svar:

Hej,

Glödlampor (som är förbrukningsvaror) byter jag själv om det står att jag kan göra det i instruktionsboken för bilen. Nu har jag Xenonlampor så då lämnar jag in bilen till verkstad för att byta dessa eftersom det står att man ska göra så i instruktionsboken.

Eftersom det står i er instruktion att ”Allt arbete med pumpen måste utföras av kvalificerad och behörig tekniker för att garantier ska gälla” så följer jag detta eftersom jag saknar behörighet.

Jag kommer under inga omständigheter att betala 1400 kr för en kondensator som kostar c:a 300 kr. Ert pris fick jag dessutom inte reda på förrän det var bytt.
Prissätter ni alla reservdelar på detta sätt?

Jag anser fortfarande att detta är ett reklamationsärende, att kondensatorer inte är förbrukningsvaror och att ert sätt att hantera detta är under all kritik.
Det är synd att ni inte förstår att ni förlorar mer på ert bemötande av mig som kund än vad ni tjänar på detta serviceärende. Hört talas om Goodwill?

Mitt förslag är följande:
•   Jag skickar tillbaka er kondensator.
•   Ni krediterar fakturan som är på väg till mig, hela fakturan inklusive arbetstid, resor, kondensator etc.
•   Jag byter själv till en annan kondensator som jag själv köper.

Vill ni återskapa lite av er förlorade goodwill kan ni nöja er med att kreditera fakturan utan att jag behöver skicka tillbaka er kondensator.

Om ni inte godtar mitt förslag kommer jag att kontakta ARN och driva ärendet vidare. Fakturan kommer jag inte att betala.

Hur vill ni ha det?


Fortsättning följer...

Utloggad larsm1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Kön: Man
  • Luftvärmepump till poolen
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #21 skrivet: 16 augusti 2011, 22:19:25 »
Fick snabbt svar...

Elmaterial tas ej i retur

och inget mer....

Ni som har läst alla inlägg kanske kan gissa vad jag tyckte om detta svar   :o
Fortsättning följer...

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1135
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #22 skrivet: 16 augusti 2011, 22:58:11 »
Man blir ledsen och arg att se sådant här - hur skall sk. vanliga människor kunna värja sig mot den här typen av ockerförsök som det här allt mer liknar  - nu två gånger med tanke på den okäligt dyra kondingen när den första oprofessionella  'diagnosen' inte gick hem. Vill man vara kvar i business även i framtiden så gör man bara inte sådana saker utan företaget får ta kostnaden eller skicka vidare till leverantören så att kvalitetskostnader som detta är känns av även för tillverkaren

Vi som är tekniker förstår ofta hur det fungerar, förstå vad som är rimligt och känner till genvägarna (tex var man köper en motorkonding till rimligt pris även över disk och med moms), och slutligen kan bedöma riskerna om man köper annat fabrikat av tex. kondingen och vad som möjligen skulle kunna hända då  och kan komma ganska billigt undan i många fall - men den möjligheten har inte en svensson.

Sedan om det är vitvaruelektriker/reparatör som komplettera sig med en kylbehörighet (vilket jag inte ser något fel i detta, rotar man i kyl och frys samt andra enhetsagregat med kölmedie i hela dagarna så bör man ha kompetens och rätt att utföra alla moment som behövs där) så borde de banne mig veta hur en enfas-elmotor och kompressor med startapparat fungerar och därmed effektiv felsökning  - just den delen hur en kompressor drivs och startas har inte ett dyft med kylteknik att göra utan borde vara inom deras kärnområde iom. att vara elektriker.




( Kuriosa, ni som inte orka läsa teknisk dravel om en kylskåpskopressors startsystem, skit i detta)

Inkopplingsbeskrivningen i mitt förra inlägg var ursprungligen gjord för att kunna koppla in en 300 Watt sinusväxlelriktare till en TL2 A Danfosskompressor - då även normal hushållskompressor  med en 80 W kompressor i standardutförande behöver ha en växelriktare på minst 800 Watt med en startkapacitet (surge) på 1600 Watt för att orka få igång dessa - den här lilla skitkompressorn tar 10 ampere i peak och 7 ampere kontinuerligt i startström om inte rotorn snurrar igång och dom strömkraven - iofs. bara under en del av en sekund gör att de flesta växelriktare i lite mer rimligare effektklass går och kräks fullständigt.

Standard startapparat på en sådan kompressor är att huvudlindningen är inkopplad direkt mot 230 Volt via termostaten medans startlindningen är kopplad via en PTC-motstånd också till 230 V (istället för kondingen i skissen).  Vid påslag så går strömmen i båda lindningarna och med skilda resistans och induktanser så får man 'hela' 8 grader fasskillnad mellan strömmarna på driv och startlindningen (kallas också för resistiv start) - startmomentet blir verkligen inte stort (sin(8 grader) = 0.14, 14% av maximalt möjlig moment per ampere som man får med 90 grader fasvinkel) vilket gör att man måste peta igenom en hiskeligt massa ström genom startlindningen - närmare bestämt 4 ampere för att få tillräcklig startmoment (vi pratar fortfarande om en 80W snurra men startsrömmen är nu på 1000 VA bara för att ge magnetisering nog för starten) plus att huvudlindningen i sig vill ha 3 Ampere (ca 750 VA) - med andra ord då behöver man 1750 VA i strömkapasitet från växelriktaren för att starta  den jäkla 80W motorn!!! Till detta för att göra det ännu bättre så nyper PTC-motståndet på delar av en sekund vilket innebär att rotorn precis har fått en knuff att börja rotera och sedan skall dom 3 amperen i driftlindningen försöka varva upp kompressorn med inledande nästan obefintliga moment (den växer ju fortare den snurrar). Detta gör att man får en kompressor som inte orkar något alls i starten och minsta lilla kvarvarande motryck gör att kompressorn inte startar

- lyckas inte starten pga. tex. en smula mottryck så nyper PTC-motståndet ändå och kompressorn drar 3 ampere i kanske upp till 1 minut vid kall kompressor och kokar lite olja ur lindningarna under tiden tills ström och termobrytaren i kompressorn behaga bryta med ett ljudligt klick (strömmen är ju bara 3 ampere och därför tar tid - hade startlindningen med sina 4 ampere också lett ström så som vid relästart och kompressorn inte startar så hade brytare slagit av på 10 sekunder och lång innan oljan hinner börja koka i någon av lindningarna...) och sedan tar det minst 5 minuter innan den slår tillbaka för ett nytt försök - är kompressorn varm så kan det ta 20 minuter innan den försöker igen.

När jag studerad detta med mätning av fasvinklar mm. och simulerade lite på detta så fann jag ut att istället för PTC-motståndet satte en motorkonding på 4 µF så fick man en kompressor som bara behövde ca 3 ampere i startström och dessutom orka starta mot ganska bra mottryck - dock var jag fortfarande lite oroad över att startlindningen måste kopplas ur kort efter start för att motorn inte skulle gå varm - för 'så gjorde man liksom bara' om man tittade på olika exempelinkopplinga med kondensatorstart och eftersom jag inte kunde ha kvar startapparaten så hade man man behövt ett relä som kände av strömmen på huvudlindningen och bröt strömmen till startlindningen när strömmen genom huvudlindningen blev tillräckligt låg som i de klassiska startapparaterna gjorde innan PTC-motståndsstartapparat blev standard - mao. det såg ut att bli en fult buskbygge...

Men innan detta så bestämde jag mig mäta på detta igen och se hur det låg till värmemässigt - och kom fram till att med 6 µF så drog kompressorn mindre med effekt med den lösniningen inkopplad hela tiden än att bara köra med huvudlindningen - efter att kugghjulen snurrat i skallen en stund så insåg jag att det berodde på att iom. starkondingen inkopplad hela tiden så fördelade strömmen på ett sätt mellan lindningarna att koppararean blev mer än dubbelt stor medans strömmen växte inte lika mycket tillsamman och dessutom med 118 grader faskillnad ( inte riktigt 90 grader men heller inte långt ifrån, sin(118 grader) = 0.882 - dvs. kompressorn blev urstark i starten med 88% av maximala möjliga startmomentet per ampere i lindningen vilket innebar att man kunde minska startströmmen i startlindningen till nära en 1/10-del av den ursprungliga startströmmen i startlindningen och ändå så stark motor att den orkade att starta mot nästan full mottryck) vilket fick resultatet att totala resistansförlusterna med lindningarna arbetande tillsamman blev lägre än när huvudlindningen arbetade ensamt - dessutom blev faskompenseringen nästan cos(fi)=1  och kompressorn såg väldigt 'resistiv' utifrån - som en glödlampa utan reaktiva strömmar som en vanlig kylskåp annars normalt har.

Med andra ord en elegant lösning enligt  skissen i förra inlägget  med en kondensator konstant inkopplad, urstark i start och inga reläer eller PTC-motstånd som dels drog energi även när de var varma (runt 5 Watt eller så faktiskt) och ibland kunde explodera med brand av glödande splittret om det stått fuktigt länge utan ström i uthus och källare (danfoss har haft en stor utbytesprogram pga. detta) eller annat som kunde krångla - och det bästa av allt, den startade säkert och med tämligen hög mottryckt även med min 300 Watt sinusväxelriktare (600 Watt surge),  inga synbara katastrofer heller om kondingen skull bli avbrott i eller kortslutas utan tas upp av kompressorns termoströmsäkring precis som innan då samma fel kan hända med PTC-starten


Senare så såg jag att Danfoss faktiskt har denna lösning i sina tropikversioner av kompressor med en kondensator på 8 µF - dock med 'finessen' att de fortfarande har PTC-starten kvar - vilket innebär att när man slår på strömmen så är kondensatorn kortsluten (den är faktiskt parallellkopplad med PTC-motståndet i dessa lösningar) och verkningslös,  kompressorn blir jätteklen och drar en helsikes massa startström - kompressorn kanske startar, men om det mot förmodan inte skulle göra det pga. hög motryck eller så - så nyper PTC-motståndet efter halvsekund ändå och kondensatorn börja fungera - kompressorn blir urstark och våldar igång motorn trots en massa mottryck och så kör man kompressor med 8 µF kondensatorn konstant inkopplad

- att man använder den i tropikversionerna är för att det är oftast så dålig strömkvalitet där med brownout och korta avbrott - och vid en sådan kort avbrott brukar en kompressor av nordisk version tvärnita och termosäkringen tickar snart av strömrusningen vid låst kompressor och dröjer ca  20 minuter innan den försöker starta igen -  men med kondingen så våldas kompressorn igång igen vid korta avbrott trots full mottryck då om man skulle köra nordisk version utan kondensator så skulle de aldrig gå eftersom de stannar hela tiden av alla korta strömavbrotten och strömrusar och väntar på termosäkringen skall återtsälla sig (det tar tid när kompressorn är varm). och så fort kompressorn startat igen så en ny kort strömavbrott, kompressorn stannar... ...och hushållet finner snart sin mjölk varm i kylkåpet och frysvarorna tinade....         

---

Efter när jag sett detta så ställer man sig frågan - varför har man PTC-start/relästart över huvud taget när det  med rätt konding monterad inte alls behöver dessa startapparater utan snarare sabbar startfunktionen, ger elnätstörningar pga. höga startströmmar och omöjlighet att drivas med växelriktare av rimlig storlek i nödsituation etc.   - och varför har alla tillverkare detta nu när detta är så dålig och strömslukande startmetod???   Vad har jag missat,  är det böneräknaran och den 'dyra' kondingen och ovilja att förändra sig månne som har gjort att man kör med en dålig lösning i 50 år???

Det finns egentligen bara en orsak till relä-start  och det är när man kör med start och driftkonding - startkonding för att göra kompressorn ännu starkare vid start när man kör mot höga tryckskillnader och hög mottryck som i klimatkammare - driftkondingen alltid inkopplad.


 ja, nu är det slut på svamlet :-)
« Senast ändrad: 16 augusti 2011, 23:00:40 av xxargs »

Utloggad Poontus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Julita
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #23 skrivet: 16 december 2018, 19:12:21 »
Fick snabbt svar...

Elmaterial tas ej i retur

och inget mer....

Ni som har läst alla inlägg kanske kan gissa vad jag tyckte om detta svar   :o
Fortsättning följer...
sorry för årets bump, men hur slutade det?
1,5 plansvilla från 1945 120m² + källare
Anslut 416107 Luft/Vatten 6kW (elpatron aldrig inkopplad)
Samsung Smart Exclusive 12
Solpaneler 12st Solarwatt 60P 12 x 255W = 3060W

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 972
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #24 skrivet: 16 december 2018, 19:44:42 »
Detta är vanligt i kinesiska pumpar man sätter i en motorkondensator av välkänt fabrikat istället så funkar det i många år, eller tills dess att kontaktorn klibbar så kompressorn går hela tiden...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme