Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥rörsystem? LÃ¥gtryck?  (läst 11284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #15 skrivet: 08 augusti 2011, 07:18:56 »
Den där fördelaren är inte ovanlig i hus byggda på 70 och 80 talet, dom är nästan alltid enrörs.
På din ritning så går det inte med säkerhet säga om bottenvåningen är en eller tvårörs, men övervåningen är definitivt enrörs och då kan man utgå ifrån att bottenvåningen också är det eftersom det är ovanligt med blananligt med blandade system.
Det borde vara ganska enkelt att jämföra radiatorkopplen på botten och övervåning om dom är likadana
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #16 skrivet: 08 augusti 2011, 07:30:08 »
Det är inte säkert att den där rörmokaren som anlitades gjorde som på ritningen.

Hur som hellst har varJe radiator fungerat utmärkt genom åren.

Så med största sannolikhet är det fyra parallellkopplade enrörs slingor med lågvärmeskonvektorer.

Tack för alla svar!
//Magnus
« Senast ändrad: 08 augusti 2011, 16:04:55 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #17 skrivet: 09 augusti 2011, 00:59:08 »
Sensoterm

Detta företag huserade i samma stad som jag bor. Vet att de levererade radiatorer till mina föräldrars hus som byggdes 1980.
Tyvärr är det många år sedan Sensoterm's verksamhet upphörde i Sandviken. Tror tom att de hette Sensotherm.
Söker man på internet verkar Sensotherm existera i Storbritannien.

Lite OT och ingen hjälp till din fråga men lite historia är kanske aldrig fel...
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #18 skrivet: 09 augusti 2011, 08:05:52 »
Hej MGkea.
Ritningsbilden visar att det är ett enrörssytem .. bäst syns det på den högra bilden , följ ritningssträcken så ser du hur samma rör går upp till fördelaren (kopplet) och går vidare.
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #19 skrivet: 09 augusti 2011, 10:11:31 »
Hej MGkea.
Ritningsbilden visar att det är ett enrörssytem .. bäst syns det på den högra bilden , följ ritningssträcken så ser du hur samma rör går upp till fördelaren (kopplet) och går vidare.
cocacola *vinkar*

Hej CocaCola!

Jo det är nog tyvärr sÃ¥..  :'( Hade hoppats pÃ¥ tvÃ¥rör. Men bättre med enrörs än inget alls   :D ... det var ju ganska populärt med direktverkande vid tiden när huset byggdes. PÃ¥ ordinarieritning är pannrummet en bastu...  huvuddunk

//Magnus

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #20 skrivet: 09 augusti 2011, 10:51:58 »
Varför är du så sugen på ett tvårörssystem? du har ju ett systen som uppenbart fungerat genom åren. Vill du ha lägre framledning så är det väl bara att byta till större element, enrörssystem betyder ju inte per automatik hög framledningstemperatur.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #21 skrivet: 09 augusti 2011, 11:13:24 »
Varför är du så sugen på ett tvårörssystem? du har ju ett systen som uppenbart fungerat genom åren. Vill du ha lägre framledning så är det väl bara att byta till större element, enrörssystem betyder ju inte per automatik hög framledningstemperatur.

Jag blev kanske lite misstänksam när jag började studera ritning och samtidigt komihåg att framleningen inte har varit över 55grader på mätarn. Men så var väl det där med att termostaterna stryper flödet... Hade man fått välja...., men jag är inte missnöjd med hur radiatorerna har fungerat för oss genom åren. Och jag är nog 99,9% säker på en acktank som min nya värmekälla.
//Magnus
« Senast ändrad: 09 augusti 2011, 11:15:30 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #22 skrivet: 10 augusti 2011, 00:54:08 »
Om du maxar 50 låter det helt ok!

Har du problem med termostater som stryper flödet i ditt ettrörsystem? Jag är lite nyfiken på att bättre förstå ettrörssystem vs tvårörssystem.

Tycker acktank konceptet är nice. Hög flexibilitet har historiskt sett visat sig bra.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #23 skrivet: 10 augusti 2011, 06:43:53 »
I ett en rörs system är flödet konstant i slingan  sÃ¥ det tillgängliga beräknade flödet störs ej av en strypande ventil . men det kan medföra att returen blir för varm Och dÃ¥ kan värmepumpen bryta eftersom det finns ingen radiatoryta som kyler bort tillförd energi frÃ¥n radkretsen

Det gäller att % fördelningen på fördelaren är justerad tillsammans med kvs värdet på ventilen så nästa radiator får sin lite kallare tillop,
den radiatorn är beräknad för en lägre framledning gentemot vad den skulle va vid ett ett 2 rörs system . så fortsätter principen fram till sista rad i slingan och då har man fått sitt delta på flödet,
Så beroende på effekt dimensioneringen av värmepumpen gentemot den tillgängliga radiatoryta /distrubitons system (Rörstorlek) som finns avgör funktionen för värmepumpen i en standard inkoppling .

2 rörs systemet David . I ett sÃ¥nt blir flödet variabelt om en strypning sker frÃ¥n en termostat och dÃ¥ försvinner en del av det tillgängliga flödet som bör vara tillgängligt för en värmepumps funktion . En fördel är att radiatorena blir inte sÃ¥ stora dÃ¥ beräknings tempen är dom samma vart än radiatorn sitter.(alla radiatorer har samma beräkningstemp)  sÃ¥ frun i huset gillar det . SÃ¥ samma sak gäller här effekt dimensioneringen blir avgörande för hur bra en VP installtion blir i standard installationen . 
 cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #24 skrivet: 10 augusti 2011, 07:04:08 »
Och frågan med tryckstyrd pump som var uppe förut, den kommer aldrig att betala sig i ett ettrörssystem eftersom flödet där är nästan oförändrat, den gör sig bättre i ett tvårörssystem med termostater monterade OCH arbetstank, där varvar den ner vartefter termostaterna stänger.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #25 skrivet: 10 augusti 2011, 09:16:45 »
Och frågan med tryckstyrd pump som var uppe förut, den kommer aldrig att betala sig i ett ettrörssystem eftersom flödet där är nästan oförändrat, den gör sig bättre i ett tvårörssystem med termostater monterade OCH arbetstank, där varvar den ner vartefter termostaterna stänger.

Du tänker på den cirkulationspump jag frågade om i annan tråd?

Den verkar bara behöva hälften mot en standartpump så på något år bör den vara betald.
« Senast ändrad: 10 augusti 2011, 09:25:44 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #26 skrivet: 11 augusti 2011, 00:41:22 »
Och frågan med tryckstyrd pump som var uppe förut, den kommer aldrig att betala sig i ett ettrörssystem eftersom flödet där är nästan oförändrat, den gör sig bättre i ett tvårörssystem med termostater monterade OCH arbetstank, där varvar den ner vartefter termostaterna stänger.

Du tänker på den cirkulationspump jag frågade om i annan tråd?

Den verkar bara behöva hälften mot en standartpump så på något år bör den vara betald.

LÃ¥ter intressant

Och tack för info CC
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tvårörsystem? Lågtryck?
« Svar #27 skrivet: 29 augusti 2011, 20:28:46 »
Du tänker på den cirkulationspump jag frågade om i annan tråd?

Den verkar bara behöva hälften mot en standartpump så på något år bör den vara betald.
Konstigt  Sc:,h jag svarade pÃ¥ det här inlägget för länge sedan, men det verkar ha försvunnit...

Kolla här  http://www.energyproject.com/  sÃ¥ ser du att den stösta besparingen blir av att termostaterna stänger och drivkraften för pumpen kan sänkas pga det.
i ett statiskt system så blir den enda vinsten den lite energieffektivare motorn och det faktum att den är mer flexibel att injustera
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!