0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alltså... det är inte bara ett snitt utan förbrukning vägs också in. Det vill säga.. att månadspriset blir högre än det egentliga månadssnittet om du har förbrukat mer en dag/timma då priset var avsevärt mycket högre etc etc.
Davis brukar normalt ha bra koll men här ger han dig nog lite missledande information.I Sverige har haft två extremt kalla vintrar, i Sydsverige säger dom att vi 2010 hade dom kallaste jan, feb, nov o dec på typ 100år. Detta har skapa lite panik då vi hade all time High i elpriser under dessa månader. Detta gör att det nu finns många som inte vill ha höga elräkningar unde vintern väljer att binda sina elavtal trots att det historiskt sett förutom under 2010 varit olönsamt.Sedan tycker jag att det är helt ok att jämföra fasta elavtal med ränta för bostäder.Principen för båda vid ett fast avtal över tiden är att säljaren säkrar en långsiktigt ränta eller pris som enkelt sett bygger på en prognos av framtida ränta eller pris plus ett risktillägg, ifall säljaren skulle gissa fel då vill han ju inte förlora pengar. Så principerna är exakt desamma, vare sig man är storförukare av el eller fastighet.Mao vid rörlig ränta/elpris tar du som konsument hela risken medans ett fast avtal tar säljaren risken, och som försäkring tar han ut ett överpris. 2010 så var de första gången på årsbasis som de lönade sig med fasta avtal.Sedan detta med att elen är så extremt dyr på vintern är inte alltid en självklarhet, om vi tar dom senaste åren så har de varit olika mönster.http://www.vattenfall.se/sv/rorligt-elpris-historik.htm
Undrar om diagrammet är relevant för diskussionen här. Hade min elförbrukning 2010 varit jämnt fördelad över året hade mitt genomsnittliga elpris (rörlig del) varit 1,22 kr/kWh. Nu blev det 1,41 kr/kWh då förbrukningen var betydligt högre vintermånaderna. Skillnaden är 15 öre/kWh före moms. Det går därför inte för en som värmer huset med el att titta i diagrammet och konstatera att den bruna kurvan för rörligt pris ligger under de för bundet pris. Diagrammet fungerar ur den synvinkeln bara för den som förbrukar lika mycket el varje månad.