0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vår Avensis modell -00 har fått:Nya drivaxlar (ratten wobblade vid acceleration)Helrenoverad växellåda vid ca 10 000 mil p.g.a. lagerljud (typfel som alla fick åtgärdat på garantin)Nytt motorblock/kolvar (allt under toppen) p.g.a. hög oljeförbrukning, också en barnsjukdom på första årsmodellen/modellerna med 1.8 liters aluminiummotorer. (gratis på garantin vid 12 000 mil på mätaren.I övrigt har den fungerat fläckfritt, och nu med ny motor så vore det ju dumt att sälja den.
Citat från: Rickard skrivet 31 juli 2011, 19:04:26Vår Avensis modell -00 har fått:Nya drivaxlar (ratten wobblade vid acceleration)Helrenoverad växellåda vid ca 10 000 mil p.g.a. lagerljud (typfel som alla fick åtgärdat på garantin)Nytt motorblock/kolvar (allt under toppen) p.g.a. hög oljeförbrukning, också en barnsjukdom på första årsmodellen/modellerna med 1.8 liters aluminiummotorer. (gratis på garantin vid 12 000 mil på mätaren.I övrigt har den fungerat fläckfritt, och nu med ny motor så vore det ju dumt att sälja den. Menar du då 1.8 vvt-i motorn ??
Mmm, Toyota har gått från att göra riktigt bra bilar till att ha riktigt bra garantier/goodwill-hantering.I samma veva Japanerna började flytta tillverkning och montering till andra länder så har de medvetet tagit risken för att slutprodukten inte håller den kvalite de eftersträvar, detta även om de har rigorösa kvalitetskrav på sina underleverantörer.Egentligen är ju skillnaden inte så stor, det kostar ju inget att få allvarliga tillverkningsfel och brister fixade även om som i mitt fall de måste byta motor när bilen är 8 år gammal och har rullat över 12 000 mil.