Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: självcirkulations system  (läst 3731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kevin

  • Gäst
Kevin
självcirkulations system
« skrivet: 01 oktober 2005, 14:13:28 »
Hejsan

Vissa hus byggda under kriget har självcirk.system och har då grovt överdimentionerade rörstammar.
Detta för att man ska kunna få varmt i huset om det inte skulle finnas el  (till cirk.pump osv)
NÃ¥gon som har erfarenhet av denna typ av system?
Borde vara bra eftersom det finns mycket vatten i systemet, eller finns det nackdelar vid byte till VP  (då tänker jag på flöden osv osv)

Tips o Trix välkommnas....


Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: självcirkulations system
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2005, 14:40:52 »
det är et stort +
men du ken inte köra systemet med självcirkulation, så det är för liten temp skinad, å andra sidan så funker ju inte värmepumpen iala fall vid strömavbrott. viktigt är därimot att tareda på om radiatorerna är hög eller lågtemp dimensionerade, är det högtemp komer inte värmepumpen funka nått vidare.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: självcirkulations system
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2005, 15:16:59 »
Nej självklart fungerar inte självcirk. men kan det bli problem med flöden med tanke på systemets storlek i förhållande med husets storlek?
Teoretiskt sätt: skulle det finnas behov av kraftigare cirkpump om systemet är onormalt överdim.?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: självcirkulations system
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2005, 16:39:51 »
det är lättare för vattnet att cirkulera i stora rör, bara fördelar, vad jag kan komma på

(försök dricka milkschake i smalt & tjockt sugrör)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: självcirkulations system
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2005, 07:50:34 »
Jag har ett hus byggt 1940, stamrören från pannrummet är 61mm utvändigt.Kör cirk.pumpen i läge2,inga som helst problem med cirkulationen. Har inga problem med knäppningar eller dyl. Stor volym i systemet och kör ut +34 grader till radiatorerna vid 0 grades utomhustemp.Jag ser endast fördelar med denna dimension på rören.
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: självcirkulations system
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2005, 09:36:21 »
LÃ¥ter mycket bra :)

Tackar

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: självcirkulations system
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2005, 09:25:24 »
Jag har ett hus byggt 1940, stamrören från pannrummet är 61mm utvändigt.Kör cirk.pumpen i läge2,inga som helst problem med cirkulationen. Har inga problem med knäppningar eller dyl. Stor volym i systemet och kör ut +34 grader till radiatorerna vid 0 grades utomhustemp.Jag ser endast fördelar med denna dimension på rören.

Har du provat med läge 1 på pumpen?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: självcirkulations system
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2005, 10:17:22 »
Jag har provat samtliga lägen på pumpen och i läge 2 har jag hittat rätt temp.diff mellan fram och retur. Ca:7-8 grader vilket är rätt till min VP enligt Thermia
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: självcirkulations system
« Svar #8 skrivet: 22 november 2005, 23:43:42 »
Jag har rätt grova rör i mitt system. Jag glömde slå på cirkpumpen för ett tag sedan och fick varma element i alla fall. Men dom blev mest varma på övervåningen.

Kör cirkpumpen på läge 1
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: självcirkulations system
« Svar #9 skrivet: 23 november 2005, 00:00:00 »
Jag har också självcirkulation, trots relativt modernt värmesystem. 1953..
Det mesta är 3/8" (10mm) ossÃ¥ en del större raddar är 1/2" (15mm). 1" pÃ¥ stammarna, frÃ¥n pumpen.  Min gamla cirkpump har nu givit upp, den har stÃ¥tt i 6 Ã¥r!! trots motionering! Men fÃ¥r jag lust tar jag bort den, med en passbit ökar nog cirkulationen rejält.

Allt raddar funkar med min sparade vedpanna utom ett element, som det är stopp i. Dom använde vattenpass alla rör måste luta lite om det skall funka. Stoppet kan bero på att dom tex "essat" vid en bjälke.
Naturligtvis är det stopp även i källaren.
Men gammalt fanns det system som funkade i en källare också. Kallades överfallssystem, stigen stack rakt upp osså returen gick längs golvet. Nån som har sånt system i drift.
Det var mycket vanligt när det kom kökspannor med en rad. "runt hörnet" alltså oftast mot murstocken.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!