Det finns dom som har gjort det och fått det att fungera. dock skall man nog inte pyssla det som första nybörjare samt ha läst på och pysslat en del med sådana här grejor innan. Trots allt så är gaserna brandfarliga även om laddningsmängderna är ganska blygsamma och ofta under 0.5 kg. Man bör veta hur man minimera riskerna under arbetet så att man inte får ansamligar med farligt höga halter gas som kan smälla och brinna om det tänds på av någon tändkälla. Dock skall man inte överdriva faran som freongrabbarna tenderar att göra, men heller inte bortse från den - kort sagt ha respekt för detta.
På en R407C-maskin kommer kapacitetsmässigt (dvs. hur många kW kyla/värme systemet orka transportera per tid) att minska till ca 95% av ursprungligt värde med propan medans COP kommer att öka en smula, med R1270 (propylen) kommer kapaciteten att öka med ca 10% i jämförelse med R407C, dock med lägre COP än med propan men fortfarande högre COP än R407C - detta teoretiskt. sedan finns det praktiska faktorer som att justera expansionsventiler eller korrigera flödet i kapillärrör med en rad lätta klämmningar till oval snitt (mindre yta för en given omkrets) då flödet för propan/propylen är ca 20% bättre än R407C för att HC har lägre viskositet. Samt se till att smörjningen fungerar - framför allt att inte all propan/propylen löser sig i oljan i kompressorhuset vid längre stillestånd då det kan ge problem med skumjäsning vid start.mao. vevhus/sumpvärmare om kompressorn vistas i kallare temperatur än resten av systemet - detta gäller egentligen alla VP men propan/propylen är mer benägen att lösa sig i oljan än HCF-kölmedierna som har mer begränsa löslighet.
Kan man värmeväxla mellan suggasen och flytande linan när systemet är fyllt med propan så ökar COP en bit till medans med propylen så ger det ingen större skillnad.
Försöker man köra på en R410A maskin så ser jag bara R1270 (propylen) som alternativ då den kommer att tappa för mycket kapacitet med propan (till ca 59%) och även med propylen kommer kapaciteten att sjunka till ca 71% av ursprunglig kapacitet då kompressorn har mindre slagvolym och därmed lägre massflöde för ett givet varvtal - förmodligen kommer COP att öka då R410A har någon tiondels enhet lägre COP än R1270. sedan vet jag inte hur långt man kan kompensera detta med att lura givarna på en VP ned Inverter och variabel varvtal så att kompressorn arbetar med högre varvtal även i varmare väder och den vägen kompensera kapacitetsbortfallet till stor utsträckning utom när det är riktigt kallt.
Det är mycket svårt att hitta alternativa gaser för R410A så den dan när R410A straffskattas högt (och det kommer förr eller senare) så kommer det bli kännbart pengamässigt att fylla på igen efter läckor och här finns det inga bra alternativ när det gäller HC medans för R407C-maskiner så finns det ett flertal alternativ (dvs. propan eller propylen).