0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fördelar som jag ser det: Rörligt pris nedåtNackdelar: Kan bli rätt dyrt mitt i vintern om deras analytiker och inköpare gör en missbedömning och INTE säkrar priserna i förväg.Eller om de säkrar priserna, och den förväntade prisuppgången uteblir.
Kan inte se att det är någon avgörande skillnad mellan Elaton och andra aktörer.De allra flesta elsäljare är väl i praktiken elinköpare som säljer en tjänst, med en skillnad, de flesta har en viss andel egen (billig) produktion som de har att spela med.Fördelar som jag ser det: Rörligt pris nedåtNackdelar: Kan bli rätt dyrt mitt i vintern om deras analytiker och inköpare gör en missbedömning och INTE säkrar priserna i förväg.Eller om de säkrar priserna, och den förväntade prisuppgången uteblir.
Den kritiska frågan är eg hur länge du binder upp dig mot dem.
Om man som oss har lika hög elförbrukning på sommarn som på vintern skulle nog elatron också kunna vara intressant, då de rimligvis har lågt pris på sommarn.
Citat från: rabalder skrivet 21 juli 2011, 15:29:41Den kritiska frågan är eg hur länge du binder upp dig mot dem.30 dagarCitat från: Rickard skrivet 21 juli 2011, 15:34:43Om man som oss har lika hög elförbrukning på sommarn som på vintern skulle nog elatron också kunna vara intressant, då de rimligvis har lågt pris på sommarn.Jag tror att de, jämfört med rörligt pris, kommer att vara duktigare på att kapa elpristopparna på vintern än att komma under bottenpriset på sommaren.Iallafall, nu har jag tecknat med start från 1 september.
[Sköter dom uppsägningen av ditt nuvarande avtal?
Jo det finns en viss fara med att inte ha egen produktion och stora kapital.När exempelvis en reaktor stoppar oannonserat vintertid så är det inte ovanligt att spotpriserna rusar upp till 140 kr/kwh.Gäller att deras analytiker har gjort rätt bedömningar så de inte behöver köpa från spotmarknaden under de timmarna.
Citat från: rabalder skrivet 21 juli 2011, 17:05:09[Sköter dom uppsägningen av ditt nuvarande avtal?Ja, fast de rekommenderade att skicka iväg ett mail till nuvarande leverantör.Citat från: Bigfoot skrivet 21 juli 2011, 17:22:28Jo det finns en viss fara med att inte ha egen produktion och stora kapital.När exempelvis en reaktor stoppar oannonserat vintertid så är det inte ovanligt att spotpriserna rusar upp till 140 kr/kwh.Gäller att deras analytiker har gjort rätt bedömningar så de inte behöver köpa från spotmarknaden under de timmarna.De handlar ju med terminer, vilket i deras fall innebär att de köper in energin i förväg. Om en reaktor stannar ligger problemet hos de som lovat leverera energin ... Det är kanske det som jag via elräkningen varit med och betalat då jag haft en leverantör som även producerar.
Ser här under hur vi dresseras till att skriva in siffror och tecken...vi är snälla och lydiga vi svenskar :-)
Det du talar om här är ett skydd mot SPAMOm du registrerar dig slipper du skriva in kontrollfrågorna.Utan dem skulle jag absolut inte kunna låta "gäster" delta i diskussionen, forumet skulle fyllas med Spam från automatiska spamrobotar.