Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Getingar/Getingbon
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Getingar/Getingbon (läst 7547 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1657
Karma +19/-13
Kön:
Go ahead punk.... make my day.
Fattiglapp
Getingar/Getingbon
«
skrivet:
12 juli 2011, 18:31:18 »
Citera
Jag har fått några dagars semester och tänkte därför städa undan lite skräp jag samlat på mig sedan en tid tillbaka. Så när jag som mest intensivt städade i min "Bra_att_ha_hög" så vände jag upp ett gammalt bildäck på fälg vid vilket ett getingbo var fästat på dess insida. Boet var som en större apelsin i storlek, och genast började ett antal inneboende krypa ut.
Jag vände ned däcket igen och de verkade lugna ned sig en smula. Efter några timmar hade jag beslutat mig för att helt enkelt ta bort boet för alltid och fick övertala hustrun att vara behjälplig.
Jag höll en tom genomskinlig plastburk i min ena hand och ett lock i min andra, jag får erkänna att jag var väldigt nervös, inte så mycket för getingarnas skull, men jag hade övertalat min fru om att hon skulle följa med mig och mjukt vända upp hjulet så att jag snabbt skulle kunna klämma in boet i min burk. Jag var väldigt övertygande om att det var viktigt att hon höll sig lugn och vare sig skulle skrika hysteriskt när getingarna kom, eller släppa hjulet och börja vifta.
Jag är ni i efterhand stolt över min lilla gumma, hon var förvisso nervös, men agerade både lungt och sansat. JAg kunde med enkelhet knipsa in boet i min burk och ta det med in i garaget.
Väl där kom nästa problem, jag hade nu en burk full med getingar, och tyckte lite synd om dem, även om jag egentligen inte gillar getingar. Jag hade inget gift, men hittade på en hylla en flaska startgas, ren Eter som jag tänkte skulle göra processen kort för illbattingarna. Jag fick in den smala röda lilla pipen i burken och tömde min flaska till hälften. Burken i min hand var nu iskall och getingarna däri riktigt skramlade när jag skakade om den.
Döm om min förvåning när jag idag kom in i garaget och fann en plastburk full av aktivitet. De flesta av getingjävlarna levde. Har jag hittat en kryometod värd Nobellnominering eller är dessa odjur ovanligt seglivade?
Skit samma, jag har en liten fråga på det tidigare inträffade:
De getingar som inte var hemma när jag knep deras lägenhet är nu på den plats där boet var tidigare och letar/flyger/grejar. Vad händer med dessa, dör de, flyttar de, bygger de ett nytt bo på samma ställe eller vad kommer ske?
Det här blev långt
Loggat
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
SV: Getingar/Getingbon
«
Svar #1 skrivet:
12 juli 2011, 18:45:34 »
Citera
Utan någon drottning som styr dem, klarar de sig inte. De kommer förmodligen att dö eller försvinna.
erp
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #2 skrivet:
12 juli 2011, 19:09:18 »
Citera
Ok, tack. Det verkar som om jag missat vissa saker gällande blommor och bin, eller i varje fall bon och getingar.
När jag skakade burken med boet så gick det frysta boet sönder och jag kunde se hur det var uppbyggt. I boet fanns det också (minst) två larver, ljusgula äckliga. Vad var detta för något?
Loggat
V70tdi
Kan värmepumpar
Stad/land: Rö
Antal inlägg: 173
Karma +1/-0
Kön:
V70tdi
«
Svar #3 skrivet:
12 juli 2011, 20:04:53 »
Citera
Larverna är väl nya drottningar under uppväxt.
Loggat
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #4 skrivet:
12 juli 2011, 20:07:23 »
Citera
Aha, då är jag nog nöjd att jag fick bort detta från mitt hem Thumbsup
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4997
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #5 skrivet:
12 juli 2011, 21:00:06 »
Citera
Hade getingbo i brygghuset på gårdsplanen när barnen var små och föräldrarna rädda att de skulle sticka....Getingarna alltså
Monterade en dammsugarslang vid boet och lät dammsugaren gå över dan. alla på väg in eller ut försvann in i dammsugarpåsen.
Körde sen igång bilen och gasade genom maskinen. Det var det boet. Kan inte ha varit så stort. Hittade ett betydligt större i vårt nuvarande hus när jag gjorde om ett rum till badrum. I golvbjällaget hittade jag detta bo, c.a en halv meter i diameter. Tog en stund att lugna sig och inse att det var gammalt och utan invånare!
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #6 skrivet:
12 juli 2011, 21:00:47 »
Citera
Citat från: V70tdi skrivet 12 juli 2011, 20:04:53
Larverna är väl nya drottningar under uppväxt.
Det beror på hur de matas, om de ska bli drottningar eller ej. De flesta blir bara arbetare, men några blir till drottningar med specialmeny.
erp
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #7 skrivet:
12 juli 2011, 21:21:18 »
Citera
Bopakoster: Jag är mållös
Loggat
jojje
Expert på värmepump
Antal inlägg: 476
Karma +0/-0
Kön:
Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
jojje
«
Svar #8 skrivet:
12 juli 2011, 21:40:42 »
Citera
Denna syn mötte mig när jag lyfte bort gaveluckan på syrrans sommarstuga förra sommaren, som tur var verkade alla bon tomma (boet i mitten är ca 25-30cm i dia)
«
Senast ändrad: 12 juli 2011, 21:45:34 av jojje
»
Loggat
Paxmax
En riktig filur samt
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1450
Karma +5/-2
Kön:
Går det att överklocka sin pump?
Paxmax
«
Svar #9 skrivet:
12 juli 2011, 23:18:10 »
Citera
Mmmm Jojje, hade inte varit roligt och stå på stege, öppna luckan *riitsch* "Jaha? vad va de n AJAJAJJAJAAJ!"
Loggat
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner
jojje
Expert på värmepump
Antal inlägg: 476
Karma +0/-0
Kön:
Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
jojje
«
Svar #10 skrivet:
13 juli 2011, 10:34:31 »
Citera
Jo jag fick nästan hjärtat i halsgropen när jag stog där på stegen med luckan i ena näven och detta framför näsan
Loggat
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 910
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
«
Svar #11 skrivet:
13 juli 2011, 13:45:23 »
Citera
Getingar är nog inte från jorden egentligen... Inget jordlevande kan bygga såna helveteskonstruktioner.
Loggat
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #12 skrivet:
13 juli 2011, 13:58:25 »
Citera
Det var ett sådant jag knipsade ned i min burk, fast lite större...
Loggat
Paxmax
En riktig filur samt
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1450
Karma +5/-2
Kön:
Går det att överklocka sin pump?
Paxmax
«
Svar #13 skrivet:
13 juli 2011, 14:17:10 »
Citera
"burk"?? Måste ha varit oljefat du menade!
Loggat
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #14 skrivet:
13 juli 2011, 16:19:47 »
Citera
Burk, oljefat eller container. ungefär samma sak tycker jag, bara olika bokstäver när man stavar till dem..
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Getingar/Getingbon
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1081
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
Börje__
BiggerDigger
ghupost
Mike
gotis
VictorHus13
pathe915
johanb81
DonPablo
HBerggren
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info