Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering 2-rörs lÃ¥gtemperatursystem, Purmo Master  (läst 3076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Hej,

Håller på att dimensionera ett 2-rörs lågtemperatursystem för entreplanet.
Jag skulle vilja ha era synpunkter på om de rördimensioner jag har fått fram verka rimliga.

För radiatorer har jag räknat med ett behov av 70W/kvm och sedan använt Purmos omräkningskonstanter för att välja storlek på radiatorerna i ett lågtemperatursystem.

För rördimensioneringen har jag använt Purmo Master.
På våningsplanet kommer jag att installera golvvärme.
För att simulera detta för att beräkna matningen har jag lagt in 4 st radiatorer som täcker uppvärmingsbehovet.
Det kommer att bli 8 st slingor med medellängden ca 75 m, 20mm diameter.
Shunten kommer att placeras i tvättstugan där värmepumpen står.
För framtida behov har jag lagt med att jag kommer att installera värme i garaget.
I bifogad ritning är radiatorstorlek angiven, rördimension, rörlängd och antal 90graders krökar angivna.

Med Purmo Master(PM) gav det att matningen från värmepumpen till någon typ av fördelare ut till radiatorkretsen behöver vara 42mm och flödet 1995l/h vid 55/45/20.
Jag placerade uttagtet till garaget och golvvärmen innan fördelaren till radiatorkretsarna.
Fördelaren simulerades med ett rör som då behövde vara 35mm.

Fördelaren funderar jag på att placera på väggen eller i taket.
Två av kretsarna behöver gå i taket, pga över en dörr och i taket på korridoren, eftersom det är betonggolv som jag inte vill bryta upp för att dra ledningar.

Antar att dessa behöver någon typ av avluftning placerad i en av de högsta punkterna?
Flödet som behövs verkar vara ca 2000l/h.
För att uppnå detta antar jag att en separat cp behövs pga att den i värmepumpen är för liten.
Skulle en Grundfos Alpha2 32/60 fungera trots att den inte har 42mm anslutning?
Alternativ?

Finns det färdiga fördelare i dessa dimensioner eller behöver man bygga ihop den av rördelar?
Placeras på väggen eller i taket?

Ska man montera någon typ av strypventiler för att ha möjlighet att balancera de olika kretsarna var för sig?

Räcker 28mm matning/flöde till golvvärmeshunten?

Ska man ha kopparrör i tvättstugan eller går det bra med elförzinkat också?
Kommer att ha det i radiatorkretsarna.

Med detta system och Nibe 1245-12, vad är bäst, volymtank eller arbetstank?

När jag planerar dragningen av rören så de inte krockar, på vilken nivå över golvet bör KB ligga?

I Purmo Master kan man plocka fram en material lista.
Gör man detta ser man att returledningarna inte finns med trots att jag valt ett 2-rörsystem.
Har jag gjort fel eller är det programmet som inte klarar att hantera detta?
Returen antar jag ska ha samma dimension som framledningen?
Eftersom inte alla rördelarna finns med, kan man lita på att rördimensioneringen är ok?
Med den erfarenhet ni har, ser det ut att vara ok?


Tack för hjäpen på förhand,
Mikael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!