0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ljudnivå?
Spänning 0V betyder det att fläktarna inte går så bakgrundsbruset är 35,5dB?
Vilken spänning behöver du för att få varmt nog?
Mina fläktar har inbyggd varvtalsregleringslogik och matningsspänningen är inte direktkopplad till motorlindningarna. Sänker jag matningsspänningen så kompenserar varvtalslogiken det ungefär ner till 10V, sen sjunker varvtalet drastiskt och vid 9V är det ungefär halverat. Sänker jag ytterligare så stannar dom helt vid ca 7,5V...
Avstånd ca 1m:spänning (V)dB(A)035,5637,584010431247,5
Mitt försök.Köpte L-profiler på Bauhaus och svetsade ihop med en bit platt aluminiumprofil på gavlarna.Två i ett, elementfläkt och leka med TIG-svetsen
Ju mer man lär sig, ju svårare blir allting För något år sedan tyckte jag att detta var en toppenidé, och innerst inne så tycker jag det fortfarande......men nu har man ju häckat här ett tag och fått för sig att det där man trodde var synonymt med ett bra element, att det avgav så mycket av värmen som det bara var möjligt egentligen inte skulle vara optimalt.Nu har jag låtit förstå att min vp helst skall få tillbaka inte allt för avkylt vatten för bästa funktion, då tycker jag det rimmar illa med att vara nöjd med hur mycket man lyckats sänka tempen över en radiator.Jag kliar mig lite i huvudet nu, men tycker som sagt innerst inne att en elementfläkt allt verkar vara bra..
Nu har jag låtit förstå att min vp helst skall få tillbaka inte allt för avkylt vatten för bästa funktion, då tycker jag det rimmar illa med att vara nöjd med hur mycket man lyckats sänka tempen över en radiator.
Man måste vara rätt bra pryl-nörd för att ha både TIG-svets och ljudmätare hemma...