Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Effekt i 100kmh?  (läst 9699 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
Effekt i 100kmh?
« skrivet: 06 juli 2011, 20:09:34 »
Fundering:

Vi var till en djurpark idag, 15mil enkel väl, Peugeot 407 SW (kombi) förbrukade 0.44liter diesel/mil i snäll landsvägskörning och kyla krävdes hela vägen, + 28gr.

Hur många hästkrafter krävs för att hålla bilen rullande i 100kmh..? Utan Acc/Ac på kanske det går att banta 1-2cl som bäst..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2393
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2011, 20:11:43 »
Visar färddatorn rätt.
Vissa av mina bilar ha visat 20% för lite medan Mazdorna alltid visat exakt rätt.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2011, 20:39:04 »
Om jag minns rätt så skulle en vanlig Volvo 740 behöva 21 hk för att hålla 100 knyck på plan mark, och en samtida Audi 100 behövde ca 18hk för samma sak. Detta var sent åttiotal, det borde ha hänt en del med cv-värden sedan dess

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2011, 20:51:24 »
på plan väg ca 100km/h blir någonstans runt 10-12kW (12-16Hk)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2042
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2011, 21:06:11 »
Jag har en uppgift från 1977 om att Citroën GS behöver 30 hk för att hålla 120 km/h, om vi antar att effektbehovet är proportionellt mot kvadraten på hastigheten skulle det motsvara 21 hk för 100 km/h. Den bilen har Cw = 0,32 och frontarea 1,72 m². Däcken är mycket smala (145R15). Den bör alltså rimligtvis rulla betydligt lättare än t ex en Volvo 740.

Beträffande färddatorer är en felvisning på ± 10 % inget ovanligt. Åtminstone på bensinbilar med insprutning mäts och beräknas bränsleflödet efter spridarnas öppningstid och motorvarvtalet. Den mätningen kan slå fel beroende på t ex mer eller mindre igensatta spridare, avvikande bränsletryck eller avvikande viskositet hos bränslet (även bensin blir ju mindre lättflytande i kyla).
En ytterligare osäkerhetsfaktorn är däckens omkrets, den kan ju variera ± 5 % eller så mellan olika däckdimensioner som är tillåtna för samma bilmodell.
På FFV-bilar är det fullt normalt att färddatorn visar mer än verklig förbrukning när man kör på E85 men mindre än verklig förbrukning på bensin, detta pga skillnad i viskositet mellan bränslena.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2011, 22:39:19 »
Cw värdet är på 0.29 på 407'an, har ej tankat och kollat färddatorn, tankar mest på dunk..men exakt likadan motor i Focus kombi kunde man komma ned under 0.4liter/mil, men färddatorn visar nog lite plus..

Vår Citroen C1 förbrukar ca 0.4liter bensin/mil, och jämförs det med mopeden så kan detta tyckas supersnålt.! För mopeden till jobbet förbrukar strax över 0.2liter/mil plus 2 taktsoljan, men otroligt nog så går det lika fort med bilen som med moppen till jobbet, dessa 1.7 mil med ca 1 mil 90kmh, och resten 30-50kmh, mopeden går 65kmh enligt Gps, och kör gasen i botten bro till bro utan att kolla alltför mycket på hastighetsskyltar och blir en och annan kamerablixt..!

Men klart intressant, tack för svaren..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad RLA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2011, 22:49:50 »
Sorry, men nu har ni väl för lite att göra va?  ;D
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2011, 22:51:55 »
Mycket.. Semster från 7-4 jobbet, nu jobbar man bara hemma dygnet runt istället..!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1666
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2011, 23:07:41 »
Apan.
Jag lyckades inte att komma under 0.5 med varan 407 SW.,2.0 hdi.

Vad har ni for motor?

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
    • Robotklippare.Nu
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #9 skrivet: 06 juli 2011, 23:13:49 »
effektbehovet är proportionellt mot kvadraten på hastigheten

P=k*v2

men det lät mer avancerat med ord
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i Småland. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhål är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #10 skrivet: 07 juli 2011, 11:58:40 »
1.6 HDI....
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #11 skrivet: 07 juli 2011, 12:23:32 »
Nåt annat som påverkar är bilens vikt. Högre vikt = högre rullmotstånd. Bilar på 70-talet var sådär ett halvt ton lättare än dagens bilar. Och hade smalare däck. Så visst, bättre CW, men tyngre bil, så värdena har nog inte ändrats särskilt mycket. Mellan 20-30 hk i 100 km/h är ett värde som ringer klockor nånstans i bakhuvudet...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2011, 15:46:53 »
Bilar blir mindre och mindre och större och större, ser man bara tex på Polo och Golf, gamla golfen är mindre än dagens Polo, bilarna blir större och snålare..och samtidigt byggs några minibilar, Tex Toyota IQ, lite sugen på sån..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • vedeldare
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #13 skrivet: 07 juli 2011, 16:47:39 »
Bilar blir mindre och mindre och större och större, ser man bara tex på Polo och Golf, gamla golfen är mindre än dagens Polo, bilarna blir större och snålare..och samtidigt byggs några minibilar, Tex Toyota IQ, lite sugen på sån..


Därför byggdes lupo och fox av vw


Direktinsprut är väl det som gjort dieseln snålare
« Senast ändrad: 07 juli 2011, 16:49:14 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Kön: Man
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #14 skrivet: 07 juli 2011, 16:54:58 »
Dagens bilar har mycket bättre aerodynamik, men samtidigt otroligt mycket mer strömförbrukande utrustning samt ofta "fetare" däck för bättre och säkrare köregenskaper mm.. eller ?

Kör min A3 på 0,45 blandat utan problem med 2 liters diesel på 140hästar. Har varit nere på 0,41 enligt färddatorn med AC om ja kört försiktigt, mest 80-100 landsväg då.

O andra sidan har moderna bilar egenskaper som start stopp vid kökörning, laddning av batteri i nedförsbackar mm som sparar bränsle, inga tunga fläktar som går med motorvarvet utan elfläktar som går vid behov. Variabel AC är väl också vanligt ? Så man kyler precis det som krävs.
Min ac går från 0,2l/h till 0,5l/h om det är väldigt varmt.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?